خانه / ویژه ها / ادامه بررسی کتاب ۱۴ جلدی دانشنامه امام حسین

ادامه بررسی کتاب ۱۴ جلدی دانشنامه امام حسین

روزی شخصی به امام جواد(ع) نامه نوشت و گفت دوست دارم کنار شما در بهشت باشم. امام(ع) در جواب ایشان نوشت اگر قصد دادری با ما باشی در این دو ذکر کثرت داشته باش:

  1. کثرت استغفار؛ عذرخواهی دائمی

 

یکصد و هفدهمین جلسه مرجع شناسی و منبع شناسی کتب عاشورایی چهارشنبه ساعت ۱۹:۳۰ در سالن کتابخانه علامه مخبر برگزار شد. این جلسه با ذکر آیاتی از کلام الله آغاز شد سپس مهندس خاضعی نیا مدیر موسسه ضمن خوش آمو گویی از دکتر سنگری دعوت کردند به ایراد سخنرانی بپردازند.

دکتر سنگری در ابتدا در اشاره به هفته دفاع مقدس فرمودند عظیم ترین حماسه‌ی عصرمان را شهدا را رقم زدند که خوف و حزن را از ما گرفتند و اکنون چشم در چشم حضرت موعود دارند. ایشان ایام هفته دفاع مقدس را گرامی داشتند. سپس شب شهادت حضرت جواد الائمه را تسلیت گفتند و با اعلام اینکه ایشان جوان ترین امامی هستند که به شهادت رسیدند روایتی از ایشان نقل کردند:

روزی شخصی به امام جواد(ع) نامه نوشت و گفت دوست دارم کنار شما در بهشت باشم. امام(ع) در جواب ایشان نوشت اگر قصد دادری با ما باشی در این دو ذکر کثرت داشته باش:

  1. کثرت استغفار؛ عذرخواهی دائمی
  2. فراوان خواندن سوره قدر؛ یکی از سوره های توصیه شده در نماز سوره ی قدر است. اولین مفهوم سوره قدر «قدر شناسی » است. قدر خود را بدانیم و خودمان را ارزان نفروشیم که کمترین قیمت انسان بهشت است.

سپس دکتر سنگری در ادامه نقد و بررسی جلسات منبع شناسی کتب عاشورایی در ادامه‌ی جلسات قبل به کتاب دانشنامه امام حسین(ع) از محمد محمدی ری شهری پرداختند.

در این جلسه به بخش های پایانی جلد اول این کتاب پرداخته شد. در جلسه قبل فرزندان امام حسین(ع) مورد بررسی قرار گرفت و در این جلسه به بحث اثبات اینکه امام حسین(ع) فرزند پیامبر است و پرداخت و اشاره کردند که در این کتاب ۷۶ روایت در این باره آمده است که ایشان به دو روایت پرداختند. یک روایت از کتاب المستدرک الصحیحین از قاسم بن بهدله و مجادله ای که یحی بن یعمر با حجاج بن یوسف سقف(یکی از جنایتکاران عجیب تاریخ) اشاره کردند که در این روایت یحیی بن یعمر بر اساس آیات ۸۴ و ۸۵ سوره انعام ثابت می کند که امام حسین(ع) از ذریه ی پیامبر است و روایت دیگر از پیامبر(ص) : الحسن و الحسین إمامان قاما أو قعدا؛ حسن و حسین هر دو امام‌اند، خواه قیام کنند یا نکنند.

فصل بعدی این کتاب در باب فضائل ویژه ی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پرداخته شده است که دکتر سنگری به دو روایت از این کتاب پرداختند.

در جلسات بعد فصل های بعدی ین کتاب مورد بررسی قرار می گیرد.

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.