خانه / ویژه ها / بررسی کتاب دانش نامه امام حسین(ع)

بررسی کتاب دانش نامه امام حسین(ع)

صد و شانزدهمین جلسه ی منبع شناسی و مرجع شناسی کتب عاشورایی با ادامه ی بحث نقد و بررسی کتاب دانش نامه امام حسین اثر محمد محمدی ری شهری به همت موسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا با سخنرانی این سلسله مباحث دکتر محمدرضا سنگری برگزار شد.
این جلسه با قرائت آیاتی از کلام الله آغاز و با دکلمه خوانی مهندس عبدالکریم خاضعی نیا درباره کربلا و امام حسین(ع) ادامه پیدا کرد و سپس دکتر محمدرضا سنگری در ابتدای سخنان باتوجه به اینکه ماه ذی القعده مزین است به نام مبارک امام رضا علیه السلام یک حدیث از این امام بزرگوار نقل کردند:
خداوند سه چیز را دوست ندارد:
۱٫ خدا قیل وقال را دوست ندارد(بحث های بیهوده و گفت و گوهای بی اساس)
۲٫ تباه کردن مال(انسان برای سرمایه اش حتما باید برنامه ریزی داشته باشد)
۳٫ خداوند زیاد سوال کردن را دوست ندارد( در اینجا منظور پرسش کردن نیست بلکه درخواست کردن است)
در ادامه ی بررسی منابع عاشورایی در پنجمین جلسه ای که مربوط به کتاب مورد بررسی کتاب چهارده جلدی دانشنامه امام حسین از محمد محمدی ری شهری که جلد اول آن که مورد تحلیلی و بررسی قرار گرفت و بحث هایی مثل کودکی امام حسین(ع)، رابطه پیغمبر با ایشان، روابط خانوادگی و …. در جلسات مطرح شد.
در پنجمین جلسه ای که به این کتاب اختصاص دارد و پیش بینی می شود بیست جلسه اختصاص به این کتاب داشته باشد فاطمه دختر کوچک امام حسین(ع)(حضرت رقیه) بررسی شد. یکی از امتیازات دانشنامه امام حسین(ع) که درکتاب های دیگر کمتر دیده شده بحث مفصلی است که درباره حضرت رقیه(س) شده و گزارش های گوناگون از کتاب های گوناگون را جمع آوری و کنار همدیگر قرار داده ولی متاسفانه به داوری و قضاوت نهایی نرسیده است. در این کتاب در باب وجود حضرت رقیه(س) و تعداد دختران امام حسین(ع) نظرات منابع مختلف در این باره را مورد بررسی و نقد قرار داد.
گزارش های مختلفی:
– اولین منبعی که درباره رقیه صبحت شده کامل بهایی در سال ۷۰۰ اولین منبع وجود دختری چهارساله که در خانه یزید جان خود را از دست داد.
– وجود دختری چهار ساله در قرن نهم در کوشک (قصر یزید)در کتاب روضه‌الشهدا که نام دختر را ذکر نمی کند.
– منتخب طریحی قرن یازدهم در خانه ای اختصاص برای سوگواری دختری سه ساله پس از گفتگویی که دختر با سر پدرش دارد جان خود را از دست میدهد.
– گزارش چهارم در انورالمجالس در قرن سیزدهم دختری سه ساله به اسم زبیده خاتون دختر امام حسین(ع) در خرابه ی شام
– شعشعه الحسین در قرن چهاردهم طفلی در خرابه شام که در نام او اختلاف است(رقیه زینب سکینه زبیده فاطمه)
– ششم: الایقاد در قرن چهاردهم دختری سه ساله به نام رقیه
سپس چند گزارش از مزار حضرت رقیه مطرح شد:
– تسلیه المجالس در قرن دهم مزار ایشان را در خرابه‌ای در شهر دمشق عنوان می کند.
– نورالابصار اعلام می‌کند در دمشق مقبره‌ای که زمانی به دیوارهای قبر آسیب رسیده بود شامی ها می خواستند قبر را باز کنند تا تعمیر کنند ولی کسی جرات این کار را نداشت. سیدی به اسم مرتضی این کار را انجام داد قبر را باز کرد و همگان دیدند دختری نابالغی است. که البته در اینجا ذکر شده قبر مخصوص دختری به اسم رقیه دختر حضرت علی(ع) بوده است. که امکان ندارد چنین ندارد دختر امام حسین(ع) باشد.
– منتخب التواریخ در نیمه اول قرن چهاردهم طی روایتی مزاری را به رقیه بنت الحسین را در دمشق اعلام می کند.
در جلسات بعدی ادامه ی کتاب دانش نامه امام حسین مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

 

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.