خانه / معرفی کتاب و پایان نامه / معرفی کتاب کتابخانه / عاشورا پژوهی با رویکردی به تحریف شناسی تاریخ امام حسین(ع)

عاشورا پژوهی با رویکردی به تحریف شناسی تاریخ امام حسین(ع)

نام کتاب:عاشورا پژوهی با رویکردی به تحریف شناسی تاریخ امام حسین(ع)

مؤلف: محمد صحّتی سردرودی

محل نشر: قم

ناشر:انتشار خادم الرضا(ع)

تعداد صفحات :۵۵۲

…. طبیعی است که ابن خلدون با این بینش غرض آلودش، آیات و روایات مربوط به لعن معاویه و بنی امیّه را نیز توجیه می کند یا انکار می‌نماید.در ضمن، یک ظلم ابن خلدون به امام حسین(ع) و اساساً به تاریخ، این است که می گوید: حسین با یزید بیعت کرد، سپس آن را شکست و خروج کرد، با این که شهادت قطعی تاریخ این است که: حسین(ع) هیچگاه با یزید بیعت نکرد تا پس از آن تغییر رأی دهد، بلکه علی رغم همه ی قلدری‌ها و فریب کاری‌های حکومت معاویه، ولیعهدی یزید را به شدّت رد کرد و به باد انتقاد گرفت….

فصل سوم نقد نظر ابن خلدون از دیدگاه دانشمندان صفحه۲۱۶

کتاب حاضر، ششمین کتابی است که از این نویسنده در حوزه ی عاشوراپژوهی و «امام حسین شناسی» منتشر شده است. این کتاب در شش فصل، با یک مقاله مفصّل و دوازده مقاله دیگر و پنج مصاحبه در پیوست آن تنظیم شده که موضوع فصول به این شرح است؛

فصل اول با عنوان “مأخذشناسی تاریخ امام حسین(ع)» سه مقاله ی «سندشناسی عاشورا»،«کتابشناسی توصیفی- انتقادی پیرامون تحریف‌های عاشورا» و «بازخوانی فرهنگ عاشورا» در خود جای داده است. در مقاله دوم کتابهای تحریف ساز و تحریف ستیز مورد نقد و بررسی قرار گرفته است…

فصل دوم با عنوان ” عاشورا در شعر شاعران سده ی اول” دو مقاله دیگر را در بردارد که مقاله ی نخست:« عاشورا در دیوان ابوالاسود» و مقاله دوم:« عاشورا در قصائد هاشمیّات».

فصل سوم “عاشورا در آینه‌ی آرا و اندیشه ها» نام دارد که با تفصیل و توضیح، قرائت‌های مختلف از قیام عاشورا را به ترتیب تاریخی بر می رسد تا تأثیر هر یک از قرائت ها را از هم دیگر، در طول تاریخ نشان دهد و تطّور عاشورا پژوهی و تحریف سازی و تحریف ستیزی را بنمایاند.

در فصل چهارم«عرفان و آزادی در آینه‌ی عاشورا» نگریسته شده است که پس از سخنی کوتاه درباره‌ی آزادی، مقاله‌های «آزادی و عاشورا»، «نگاهی به مقتل الحسین(ع) به روایت شیخ صدوق»و ….پرداخته است.

در فصل پنجم “تحریف شناسی تاریخ امام حسین(ع)” سه مقاله به این ترتیب آورده شده است: مقاله اول” عوامل و انگیزه های تحریف” را با بررسی یازده عامل و انگیزه نشان می دهد که در ضمن آن از «تحریف تباکی» و تفسیر درست آن سخن می گوید؛ مقاله دوم«بازخوانی چند حدیث مشهور پیرامون عاشورا» نام گرفته است. مقاله سوم با عنوان « از عاشورا تا امام حسین(ع)»، ضمن معرفی کتاب مع الرکب الحسینی یک تحریف دیگر و دراز دامن از تحریف‌های عاشورا را تعقیب می کند که در «افراط در جهاداندیشی و مبارزه جویی، خون و خشونت» خلاصه می‌شود و …

فصل ششم نیز در پیوست پنج فصل پیشین حاوی پنج گفت و گوی عاشورایی است که از میان مصاحبه ها برگزیده شده اند و پس از بازبینی و بازنویسی در کنار هم ترتیب یافته اند که تحریف شناسی عاشورا را افزون بر این در قالب پرسمان و گفتمان شناسایی می کند در توضیح و تکمیل مباحث مطرح شده در فصول پیشین کتاب هم می کوشد و یا هریک خود بحث های تازه ای راپیش می کشد که جای بحث دارد.

telegram

همچنین ببینید

حماسه عاشورا، قیام امام حسین از دیدگاه امام خمینی (ره )

نام کتاب: حماسه عاشورا،قیام امام حسین(ع) از دیدگاه امام خمینی (ره )   گردآورنده: مرتضی روحانی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.