*تبار ونژاد وی اهل جهینه،آبگاهی در نزدیکی مدینه،بود.
*زمان پیوستن به اباعبدالله
در منزل جهینه همراه با دو تن از دوستانش به امام پیوست وتا کربلا امام را یار وهمراه بود.جز این سه تن تعداد دیگری نیز از جهینه همراه شدند،ولی در منزل زباله جدا شدند.
*نحوه شهادت
وی همراه با عباد وعقبه در تیر باران صبح عاشورا،پس از نبردی حماسی و شکوهمند به شهادت رسید.
*سن ۵۰ سال
*ویژگی ها وفضایل
وی را از یاران پیامبر در جنگ ها وغزوات به ویژه بدر واحد دانستهاند که درست نیست.رزم دیده، جنگاور، شجاع وفداکار،دوستدار اهل بیت،قاری قرآن،راوی روایات دین شناس ودشمن شناس بود.وی ودو تن از همراهانش نماد پایداری بر عقیده هستند،چرا که همراهان آنان گسستند ورفتند.
*نام در زیارتنامهها ومنابع
در زیارتنامهها نام وی نیامده است اما در منابع و مقاتل مانند: تنقیح المقال: ج۲،ص۵۳، ابصارالعین:ص۲۰۱، ذخیرهالدارین:ص۲۵۹،وسیلهالدارین:ص۱۹۲،یاران پایدار:ص۱۵۵،حدائق الوردیه:به وی اشاره شده است.
*رجز رجزی را به وی نسبت ندادهاند.
*اطلاعات دیگر
۱٫ نوشتهاند اسب او را در صحنه جنگ پی کردند وپس از محاصره، او را به شهادت رساندند.ابصارالعین: ص۲۰۱، تنقیح المقال:ج۲،حرف م،ص۵۳،وسیلهالدارین:۱۹۲٫
۲٫منابعی مانند ذخیرهالدارین وتنقیحالمقال وی را از اصحاب پیامبر دانستهاند و مرجع خود را الاصابه ذکر کردهاند، اما در اصابه پدر وی زیاد یار پیامبر معرفی شده است نه مجمع. بنابراین وی محضر پیامبر را درک نکرده است.
منبع: آینه داران آفتاب، ج۱، ص۴۰۸٫
*معرفی مجمع بن زیاد جهنی در منابع فارسی موجود در کتابخانهی تخصصی مؤسسهی فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا- دزفول:
نام کتاب | مؤلف | صفحات |
آیینهداران آفتاب | دکتر محمدرضا سنگری | ۴۰۸ |
کربلا یا گلزار حسینی | سید محمدتقی شهرستانی | ۱۳۹ |
تاریخ زندگانی امام حسین(ع) | عمادالدین حسین اصفهانی | |
تاریخ زندگانی امام حسین(جلد۲) | عمادالدین حسین اصفهانی | ۱۴۱ |
سه مقتل گویا | عبدالرحیم عقیقی بخشایشی | ۱۵۱ |