سیدهاشم رسولی محلاتی

فرزند حجت الاسلام آقا سیدحسین رسولی محلاتی، در ۱۳۰۹هـ.ش / ۲۸ رمضان ۱۳۴۸ هـ..ق در محله «زرگاه» شهر محلات متولد شد.. پدرش از ساکنان «خزاق» کاشان بود که به محلات مهاجرت کرد و در آنجا اقامت گزید.
تحصیلات
برای تحصیل به قم رفت و در آنجا دروس سطح را نزد استادان بزرگی چون آیات عظام حائری یزدی، آقا سید محمدتقی خوانساری و حاج آقاحسین طباطبایی بروجردی فرا گرفت. در سال ۱۳۴۴ هـ.ش از قم به تهران آمد و در محله «درخونگاه» ساکن شد و در مسجد امام صادق(ع) به بیان احکام و معارف دینی پرداخت.سید هاشم که ایام نوجوانی را در این ایام می گذراند، مقدمات دروس حوزوی و بخشی از اصول را نزد پدرش و حاج آقا سید رحمان محلاتی فرا گرفت و بخشی از معانی و بیان را نزد استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری، شهید آیت الله صدوقی و حجت الاسلام آقا شیخ اسدالله نوراللهی اصفهانی فرا گرفت. دروس خارج فقه را نیز نزد آیت الله بروجردی و امام خمینی فرا گرفت.
تلاش‌ها و فعالیتها
نمونه ای از احکام صادره به آیت الله رسولی محلاتی عبارتند از: نمایندگی امام در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، انتصاب از طرف امام در دفتر ایشان برای پاسخگویی به سؤالهای شرعی، ماموریت از طرف امام در هماهنگ کردن و انسجام بین ائمه جمعه سراسر کشور و قوای اجرایی و غیراجرایی، انتصاب از طرف امام به عنوان یکی از مسئولان و اداره کنندگان دبیرخانه مرکزی ائمه جمعه کشور، انتصاب از طرف امام برای کمک رسانی به سیل زدگان استانهای جنوب کشور، انتصاب از سوی امام برای کمک رسانی جهت خانه سازی طلاب علوم دینی مشهد.
دست نوشته امام خمینی رحمه الله علیه در مورد ایشان بدین شرح است:
بسمه تعالی جناب حجت الاسلام آقای حاج سیدهاشم رسولی محلاتی دامت افاضاته
جنابعالی فردی می باشید متدین و درست، دانشمندی هستید محقق و به حمدالله تالیفات خوبی دارید، از دوستان باوفا و قدیمی من می باشید. سال ها در زمینه های مختلف زحمت کشیده اید. من به جنابعالی علاقه دارم و محبت های بسیار شما را فراموش نمی کنم. از آنجا که به شما اطمینان دارم، شما را از طرف خود وکیل نمودم تا در تمامی زمینه های شرعی طبق شرع انور عمل کنید. خداوند به شما پاداش خیر دهد. دست خدا به همراهتان.
آثار و تالیفات :
آیت الله رسولی محلاتی با توجه به این که از محققان ، اندیشمندان و عالمان برجسته ایران بوده اند صاحب ۱۱۰ اثر ارزنده در سطوح مختلف علمی از جمله شرح زیارت امین الله ، گلچینی از سخنان رسول اکرم (ص) ، زندگی نامه معصومین (ع) و … می باشند.
برخی آثار مولف در زمینه‌ی عاشورا موجود در کتابخانه تخصصی موسسه عاشورای دزفول:

ز‌ند‌گانی‌ امام‌ حسین(ع‌)
ناشر: د‌فتر‌ نشر‌ فر‌هنگ‌ اسلامی‌
۱۳۷۲


ز‌ند‌گانی‌ حضر‌ت‌ فاطمه‌ ز‌هر‌ا علیهاالسلام‌ و‌ د‌ختر‌ان‌ آن‌ حضر‌ت‌ ز‌ینب‌ و‌ ام‌کلثو‌م‌ علیهماالسلام‌
ناشر: علمیه‌ اسلامیه‌
سال نشر: ۱۴۰۶


نگاهی کو‌تاه به ز‌ند‌گی ز‌ینب کبر‌ی علیه السلام
ناشر: مو‌سسه بو‌ستان کتاب
سال نشر: ۱۳۷۳

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.