امام خمینی

روح الله موسوی خمینی رهبر کبیر انقلاب
مولف عاشورایی

در ۳۰ شهریور ۱۲۸۱ خورشیدی(برابر ۱۸ جمادی الثانی ۱۳۲۰، برابر ۲۱سپتامبر ۱۹۰۲) در شهرستان خمین از توابع اراک در ایران به دنیا آمد. وی کوچک ترین فرزند خانواده اش بود. او دو برادر و یک خواهر بزرگ تر داشت. نام پدرش سید مصطفی موسوی و نام مادرش هاجر احمدی بود. وی در پنج ماهگی پدر خود را از دست داد و تحت سرپرستی مادر و عمه اش پرورش یافت. پانزده سال داشت، که بیماری وبا در ایران شایع شد و عمه وسپس مادرش مردند.امام در خانواده ای اهل علم و دین بزرگ شد. همچنین با توجه به جایگاه خانوادگی، وی از کودکی مورد توجه و احترام مردم خمین و کمره بود. روح الله خمینی مقطع ابتدایی را نزد افتخارالعلما تمام کرد.اندکی پس از هجرت آیه الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حایری یزدی امام خمینی نیز رهسپار حوزه علمیه قم گردید. وی از کودکی و نوجوانی با مسأله حکومت و قدرت سیاسی درگیر بوده است. در سال ۱۳۴۰ و ۴۱ ماجرای انجمن های ایالتی و ولایتی فرصتی پدید آورد تا ایشان در رهبریت قیام و روحانیت ایفای نقش کند و بدین ترتیب قیام سراسری روحانیت و ملت ایران در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ با دو ویژگی برجسته یعنی رهبری واحد امام خمینی و اسلامی بودن انگیزه ها، و شعارها و هدفهای قیام، سرآغازی شد بر فصل نوین مبارزات ملت ایران که بعدها تحت نام انقلاب اسلامی در جهان شناخته و معرفی شد. قیام ۱۵ خرداد، تبعید امام خمینی از ترکیه به عراق، استمرار مبارزه(۱۳۵۰-۱۳۵۶)، هجرت امام خمینی از عراق به پاریس، بازگشت امام به ایران پس از ۱۴ سال تبعید از رخدادهای سیاسی مربوط به امام خمینی می باشد.
خانواده امام خمینی
امام خمینی در سال ۱۳۰۸ خورشیدی با خانم خدیجه ثقفی معروف به«قدس ایران»، دختر محمد ثقفی تهرانی ازدواج نمود. از ازدواج وی وخانم، دو پسر و پنج دختر به دنیا آمدند.
تشییع جنازه وی با شرکت وسیع ملت ایران و دیگر دوستدارانش از نقاط مختلف جهان صورت گرفت. این موضوع انعکاس جهانی زیادی داشت.
عاشورا از دیدگاه امام خمینی
عاشورا و کربلا در نگاه امام جایگاه ویژه ای دارد و امام نظرگاه بلندی به عاشورا افـکنـده و آن را دست مایه سترگی برای آفریـنـش انقلاب اسلامی یافته و از آن الهام گرفته است ماهی که شکست ابرقدرتها را در مقابل کلمه حق به اثبات رساند. امام خمینی(ره) قیام خود را برگرفته از قیام سیدالشهدا معرفی و به آن افتخار می کند و یادآور می‌شـود که ما بـایستی درس‌های شجاعـت، شهـادت، عدالـت، عدالـت خـواهی، مبارزه با ظـلم و دفاع از مکتب را فراگیریم. و با استدلال به شیوه و سیره زندگی امام حسین(ع) منطق راحـت طلبـان بـی درد و سازشگران دنـیاطلب و تماشاچیان توجیه گر را مردود می‌شمارد.

برخی آثار برگرفته از بیانات امام خمینی
عنوان: قیام عاشورا در کلام و پیام امام خمینی (س)
گردآورنده: معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
سال نشر: ۱۳۷۳
عنوان: حماسه عاشورا
قیام امام حسین (ع) از دیدگاه امام خمینی
تحقیق و تدوین: مرتضی روحانی
ناشر: کوثر غدیر
سال نشر: ۱۳۸۳

 

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.