خانه / مهدویت / شبهات / رجعت به چه معنا می‏ باشد؟

رجعت به چه معنا می‏ باشد؟

رجعت به چه معنا می‏ باشد؟Reviewed by Admin on Apr 30Rating:

شیعه امامیه معتقد است که پس از ظهور حضرت مهدی‏ علیه السلام و تشکیل حکومت عدل الهی در سرتاسر جهان، گروهی از اولیای الهی و دوست داران خاندان رسالت، و برخی از معاندان و دشمنان خاندان وحی که از دنیا رفته ‏اند، به دنیا باز می‏گردند. اولیای الهی و صالحان با دیدن حاکمیت حقّ و عدل در گستره گیتی شادمان می‏ شوند. و نیز پرتویی از ثمرات ایمان و اعمال صالح خود را در دنیا مشاهده می‏ نمایند. معاندان و دشمنان اهل بیت‏ علیهم السلام نیز بخشی از جزای اعمال ناشایست خود را در این دنیا مشاهده کرده و به کیفر آن خواهند رسید.

 آیا رجعت عمومی و همگانی است؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت: آنچه از روایات اهل بیت‏ علیهم السلام استفاده می‏شود این است که:
۱ – رجعت همانند معاد عمومی و همگانی نیست، بلکه مخصوص کسانی است که ایمان محض و خالص یا کفر محض و خالص دارند.
امام صادق‏ علیه السلام فرمود: «إنّ الرجعه لیست بعامّه وهی خاصّه لا یرجع إلّا من محض الإیمان محضاً أو محض الشرک محضاً» ؛ «رجعت عمومی نیست بلکه جنبه خصوصی دارد. تنها گروهی بازگشت می‏ کنند که ایمان خالص یا شرک خالص دارند.»
۲ – روایاتی که اشاره به بازگشت افراد به طور خصوص دارد.
از امام صادق‏ علیه السلام نقل شده که فرمود: «نخستین کسی که زمین برای او شکافته می‏ شود و به زمین باز می‏گردد، حسین بن علی‏ علیهما السلام است».
و نیز از حضرت نقل شده که فرمود: «نخستین کسی که به دنیا رجعت می‏کند حسین بن علی‏ علیهما السلام است، او به قدری حکومت می‏کند که از کثرت سنّ، ابروهایش روی دیدگانش می‏ریزد».

موعود شناسی و پاسخ به شبهات،علی اصغر رضوانی

telegram

همچنین ببینید

راویان احادیث مهدویت

آیا احادیث مهدویت تنها از طرق شیعه بوده و در سند همه آنها شیعه وجود ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.