خانه / انجمن ادبي روز دهم / پانزدهمین نشست ادبی روز دهم برگزار شد
پانزدهمین نشست ادبی روز دهم(نشست سوم از دوره جدید) صبح جمعه 18 فروردین ماه 1391 با حضور جمعی از شاعران و اساتید دانشگاه، در محل مؤسسه فرهنگی هنری نشر فرهنگ عاشورا تشکیل شد.

پانزدهمین نشست ادبی روز دهم برگزار شد

پانزدهمین نشست ادبی روز دهم برگزار شدReviewed by Admin on Apr 6Rating:

پانزدهمین نشست ادبی روز دهم برگزار شد

پانزدهمین نشست ادبی روز دهم(نشست سوم از دوره جدید) صبح جمعه ۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۱ با حضور جمعی از شاعران و اساتید دانشگاه، در محل مؤسسه فرهنگی هنری نشر فرهنگ عاشورا تشکیل شد.

در ابتدای این نشست، آقای حسن رضا خادم الرسول نظر حاضران را درباره شعر پست مدرن جویا شد و سپس به بحث مفصل درباره این سبک جدید وارداتی از غرب پرداخت. وی با بیان اینکه تحمیل کردن این گونه سبک ها و اصطلاحات بر ادبیات ما ظلم است، گفت: «اگر روند ادبیات فارسی را دنبال کنیم، می بینیم تحول و انقلاب ایجاد کردن به این سادگی ها نیست که با چند کلمه اتفاق بیفتد.» وی همچنین با اشاره به استفاده بسیار از کلمات عربی در سبک عراقی گفت: «الآن باید تلاش کرد که زیاد کلمات غربی در شعر به کار نرود. شعر صحبت کردن و البته زیبا صحبت کردن است. شعر سعدی زیباست چون هم مفاهیم مورد نظر خود را زیبا گفته است و هم مردم آن را می فهمند.» این کارشناس ارشد ادبیات فارسی، با اظهار این مطلب که شعر سبک هندی دشوار و دیریاب است و مردم به آن اقبالی نشان نمی دهند، گفت: «شعر برای مردم است و باید مردم بفهمند که شعر چه می گوید… شاعر در شعر آیینی می خواهد پیام کربلا را برساند. اگر مردم نتوانند شعر را درک کنند، شاعر دیگر از هدف اصلی خود دور شده است.»

خادم الرسول با اشاره به وجود غرب زدگی در شئون زندگی ما، ایرانیان، گفت: «ویژگی های مثبت غرب، پیشرفت های آنست و باید از آن استفاده کرد اما مظاهر غربی را که به همراه این تکنولوژی وارد می شود، نباید دنبال کرد و یکی از مظاهر غرب زدگی، همین شاخه ادبیات است.» وی سپس اظهار کرد: «این اصطلاحات را بیشتر در داستان و رمان می توان ذکر کرد تا شعر. در شعر، ما هنوز دوره ی مدرن را نمی شناسیم و نمی دانیم که از چه زمانی شروع شده و در کجا پایان یافته است که حالا بخواهیم بعد از آن به پست مدرن برسیم.»

وی با بیان اینکه واقعاً تعریف درستی از پست مدرنیسم نداریم، گفت: «سعی کنیم از این اسم ها بیرون بیاییم. به هرحال شعر افرادی که به نظر می آید پست مدرن باشد، شعر فارسی است اما ما تلاش می کنیم که این شعرها را در ذیل نام هایی مثل سوررئالیسم و پست مدرن و … قرار دهیم. از جهاتی شاید این گونه شعرها به سبک های اروپایی شبیه هستند اما خیلی هم برآنها منطبق نیستند و اغلب ویژگی های شعر اروپایی را نمی پذیرند.»

این مدرس زبان و ادبیات فارسی، در انتهای سخنان خود یکی از تعاریف پست مدرنیسم را برای حاضران قرائت نمود و انکار حقیقت، بی اعتباری به سنت مدرنیسم، انکار واقعیت، بی معنایی و شک اندیشی را بعضی از اصول پست مدرنیسم عنوان کرد و افزود: «ما درشعر، به خصوص در شعر آیینی، به دنبال هیچ یک از این اصول نیستیم و درست نیست که در شعر آیینی تأکید بسیار بر این گونه سبک های وارداتی داشته باشیم. باید توجه کرد که با استفاده از یک کلمه غربی در شعر، شعر پست مدرن نمی شود و دیگر اینکه بزرگان این مکتب خودشان هم دراین باره اختلاف دارند و تعریف واحدی برای پست مدرنیسم وجود ندارد.»

نشست پانزدهم انجمن ادبی روز دهم، با شعرخوانی و نقد بعضی از آثار حاضران به پایان رسید. لازم به ذکر است که به دلیل مصادف شدن نشست بعدی انجمن با زمان اولین سوگواره شعر فاطمی، نشست شانزدهم، جمعه هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ ساعت ۱۰ صبح، در محل مؤسسه فرهنگی هنری نشر فرهنگ عاشورا واقع در کتابخانه مخبر دزفول برگزار خواهد شد.

 

 

تعدادی از آثار خوانده شده در نشست روز ۱۸ فروردین ۱۳۹۱:

 

پیغمبری سوخت

آری دری سوخت باورکن ای دل

بال و پری سوخت باورکن ای دل

یک آیه تطهیر ، یک سوره کوثر

پیغمبری سوخت باورکن ای دل

یک شیر دربند یک کوچه ی تنگ

گُردآوری سوخت باورکن ای دل

حـالا تمــام آن کوچه تاریــخ

در دفتری سوخت باورکن ای دل

بــاید غزل را با خــون ببندم

شعر تری سوخت باورکن ای دل

شاعر: زهرا آراسته نیا

 

 

تقدیم به غریب فاطمه زهرا(س)

 

هر بادی که تنم را می نوازد هر ذره اش همچون شیشه های شکسته ای که سرگردان در هوا می چرخند وجودم را زخم آلودتر می کند… و من مجروح از این همه زخم در این دنیای خاکی پرهیاهوی سنگدل در جستجوی طبیبی سرگردان شده ام تا مرهم دردم شود… دردی خانمان سوز و غریب… دردی که دیگر بدن زخمی ام حسش نمی کند قلبم را مسکن خود قرار داده… دردی که بهانه ای شده تا به دنبال طبیب دلم روم تا شاید… شاید… یک صبح آدینه باد ندای زیبایش را بر وجود رنجورم بنوازد و از این زخمها رهایی ام بخشد…

(مرضیه ابراهیمی)

telegram

همچنین ببینید

بیست و یکمین جلسه ی انجمن ادبی برگزارشد.

بیست و یکمین جلسه ی انجمن ادبی برگزارشد.Reviewed by Admin on Jul 21Rating: روز جمعه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.