خانه / مقالات / مقالات مهدوی / زنان در قیام عاشورا و قیام امام زمان(عج)

زنان در قیام عاشورا و قیام امام زمان(عج)

زنان در قیام عاشورا و قیام امام زمان(عج)

یکى از مهم ترین حرکت‌ها و اتفاقات عظیم تاریخ اسلام، حماسه جاودانه عاشورا است و عاشورا از برترین صحنه هایى است که در آن زن در متن ـ و نه در حاشیه ـ قرار دارد. چه کسى مى‌تواند نقش زینب(ع) و زنان و دختران امام حسین(ع) را نادیده بگیرد؟ آیا حضور آنان سبب پر رنگ شدن و ماندگارى قیام عاشورا نبود؟ از این جهت به معرفی چند زن قهرمان دیگر در کربلا مى‌پردازیم.
۱)مادر و همسر وهب، تازه داماد کربلا: در روز عاشورا مادر شجاع وهب، کراراً به پسر تازه دامادش مى‌گفت: به جاى شیرى که به تو دادم، دلم مى‌خواهد جانت را در طبق اخلاص بگذارى و در خدمت امام تا سر حد شهادت با دشمن بجنگى.
۲)همسر زهیر بن قین
۳)ام البنین مادر چهار شهید: ام البنین دختر حزام بن خالد، از همسران بسیار با کمال امام على(ع) است. نام او فاطمه بود. وقتى که با امام علی(ع) ازدواج کردند داراى چهار پسر ـ حضرت عباس(ع)، عبدالله، جعفر و عثمان ـ شد، او را ام البنین (مادر پسران) گفتند.
یکى دیگر از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین حرکت ها و وقایع جهان بشرى، انقلاب حضرت مهدى(عج) است. بر اساس برخى از روایات، حضور و نقش این زنان از نظر زمان و موقعیت، چند صورت دارد حضور پنجاه زن در بین یاران امام اولین گروه از زنانى که به محضر امام زمان(عج) مى‌شتابند، کسانى‌اند که در آن ایام مى‌زیسته‌اند و همانند دیگر یاران امام(عج)، به هنگام ظهور در حرم امن الهى به خدمت امام(ع) مى‌سند.
امام باقر(ع) فرمودند:«سوگند به خدا سیصدو اندی نفر مرد می آید در میانشان ۵۰ نفر زن هستند، در مکه اجتماع کنند بی آنکه قبلا وعده داده باشند، آمدنشان همچون ابرهای پاییزی است ( که با حرکات تند می‌آیند و در آن مرکز جمع می‌گردند».
دومین گروه از یاوران حضرت بقیه الله، زنانى اند که خداوند به برکت ظهور امام زمان(عج) آنان را زنده خواهد کرد و بار دیگر به دنیا رجعت خواهند نمود. این گروه دو دسته اند: برخى با نام و نشان از زنده شدنشان خبر داده شده و برخى دیگر فقط از آمدنشان سخن به میان آمده است.(۱)
در منابع معتبر اسلامى، نام سیزده زن ذکر شده که به هنگام ظهور قائم آل محمد(ص) زنده خواهند شد و در لشکر امام زمان(عج) به مداواى مجروحان جنگى و سرپرستى بیماران، خواهند پرداخت(۲).
آنان هر کدام در زمان‌هاى مختلف زندگى مى‌کردند؛ پس با هم رجعت خواهند کرد و خداوند براى قدردانى از آنان، به برکت امام زمان(عج) آنها را زنده خواهد کرد.
امام صادق(ع) در روایتی از میان سیزده زن، فقط نام نه نفر را ذکر مى‌کند. در کتاب خصایص فاطمى به نام نسیبه، دختر کعب مازنیه و در کتاب منتخب البصائر به نام وتیره و أحبشیه اشاره شده است. برخى از آنان همچون صیانه، مادر چند شهید بودند و خود با وضعى جانسوز به شهادت رسیدند(۳). برخى دیگر چون سمیه، در راه دفاع از عقیده اسلامى خود، تا پاى جان از عقیده خود دفاع کردند. گروهى دیگر همچون ام‌خالد نعمت تندرستى پیکر را براى حفظ پیکر اسلام، بر خود حرام کردند و جانباز شدند. به این ترتیب زنان نیز باید شخصیت و نیروی معنوی خود را بیابند و بدانند که می‌توانند نقش سازنده داشته باشند و از اصحاب امام مهدی(عج) گردند، و در جبهه‌های سیاسی و نظامی، شرکت و تلاش فعال نمایند، و همچون زینب کبری مسؤولیت‌های سنگین یک انسان کامل را بدوش بکشند و رسالت خود را انجام دهند.

پاورقی:
۱) بقره، آیات ۲۴۳ و ۲۵۹٫
۲)ریاح ین الشریعه، ج ۵، ص ۱۵۳؛ خصائص فاطمیه، ص ۳۴۳
۳) معجم رجال الحدیث، ج ۱۴ صص ۲۳ و ۱۰۸ و ۱۷۶؛ ریاحین الشریعه، ج ۳، ص۳۸۱٫

telegram

همچنین ببینید

دشواری حفظ دین در عصر امام حسین(ع) و امام زمان(عج))

دشواری حفظ دین در عصر امام حسین(ع) و امام زمان(عج) در دوران امام حسین(ع) براساس ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.