خانه / آيينه داران آفتاب / مسلم بن عقیل(بخش۵)

مسلم بن عقیل(بخش۵)

مسلم با همراهان خویش شبانگاه از مدینه به سمت کوفه حرکت کرد. دو راهنما، راه را گم کردند، عطش و گرمای شدید بر همگان چیره شد. دو راهنما مسلم و همراهان را به ادامه‌ی راه دعوت کردند و خود جان باختند.
ادامه حرکت مسلم بن عقیل
حوادث راه: مسلم با همراهان خویش شبانگاه از مدینه به سمت کوفه حرکت کرد. دو راهنما، راه را گم کردند، عطش و گرمای شدید بر همگان چیره شد. دو راهنما مسلم و همراهان را به ادامه‌ی راه دعوت کردند و خود جان باختند.
مسلم در بطن الخُبیت یا منطقه‌ی مضیق به آب رسید و از همان‌جا به امام حسین(ع) نامه نوشت و ماجرای مرگ راهنمایان را بیان کرد و این حادثه را به فال بد گرفت و از امام خواست که او را از رفتن معذور بدارد و امام در پاسخ او نوشت: استعفای تو از رفتن جز ترس نیست، اندیشناک مباش و راه را ادامه بده. مسلم راه را ادامه داد تا به آبی رسید که مردی تیرانداز در آن‌جا آهویی را با تیر زد. مسلم آن را به فال نیک گرفت و گفت: ان شاء الله دشمن را با تیر خواهیم زد!(۷۵)
(این داستان قطعاً ساختگی است و با شخصیت مسلم هماهنگی ندارد)

ورود به کوفه: اوّل ذی‌الحجّه(۷۶) یا پنجم شوّال(۷۷)(این تاریخ درست‌تر است)، وی شبانگاه به منزل مسلم بن مسیّب(مشهور به خانه‌ی مختار بن ابی عبید ثقفی) درآمد.(۷۸)برخی نیز منزل مسلم بن عوسجه اسدی نوشته‌اند.(۷۹)در مقتل ابی مخنف (ص۲۰)، منزل سلیمان بن صرد آمده است.

پاورقی:
۷۵- کامل ابن اثیر:ج۲،ص۲۶۷،الارشاد،ج۲،صص ۳۷ – ۳۸،اعیان الشیعه: ج۱،ص۵۸۹،مقتل الحسین بحر العلوم:ص۲۱۶،المناقب:ج۴،ص۹۰، تاریخ ابن خلدون: ج۳،ص مقتل ابى مخنف:صص ۱۹ – ۲۰٫
۷۶- تاریخ ابن خلدون:ج۳،ص۲۲٫
۷۷- التنبیه و الاشراف: ص۳۰۳،مقتل الحسین بحر العلوم:ص۲۱۷٫
۷۸- تاریخ طبرى:ج۵،ص۳۵۵،بحار الانوار:ج۴۴،ص۳۳۵،ارشاد: ج۲،ص۳۸٫
۷۹- البدایه و النهایه: ج۸،ص۱۵۲٫

telegram

همچنین ببینید

قلّه‌نشین عظمت و افتخار

عثمان بن علیّ‌بن ابی‌طالب پدر به یاد صحابی بزرگ پیامبر، عثمان بن مظعون، او را ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.