خانه / زنان عاشورایی / زنان حمایت کننده‌ی قیام- ماریه بنت سعد العبدیه

زنان حمایت کننده‌ی قیام- ماریه بنت سعد العبدیه

«سعدیه» یا « ماریه » دختر مَنقَذ عبدیه
ماریه دختر منقذ معروف به عبدیه بصریه از بانوان با اخلاص و شیعه بصره بود که منزل خود را محل تجمع دوست داران اهل بیت (ع) قرار داده بود. خانه او مرکز اجتماع یاران امام حسین(ع) و شکل گیری حرکت های شیعیان و مذاکرات آنان بوده است.
طبری از ابو مخنف نقل می کند: شیعیان در خانه زنی از عبدالقیس، که به او ماریه دختر «سعد» با «منقذ» می‌گفتند، جمع می شدند و به گفت و شنود و نقل حدیث و بررسی مسائل سیاسی و نقل گفتار می پرداختند. این خبر به ابن زیاد رسید، به عاملینش دستور داد جلوی ایشان را بگیرند و راه ها را ببندند. وقتی پیام و نامه امام علیه السلام به بزرگان بصره توسط سلیمان غلام آن حضرت به آنان ابلاغ شد، یکی از کسانی که به آن پیام پاسخ مثبت داد یزید بن نبیط بصری بود. او برای کسب اطلاع بیشتر از ماجرا به خانه ماریه رفت. یزید بن نبیط از قبیله عبدالقیس بود و ده پسر رشید و شجاع داشت. او در خانه ماریه به فرزندانش اعلام کرد که تصمیم گرفته از بصره به سمت مکه برود و به امام حسین(ع) بپیوندد. دو نفر از فرزندان او به نام های عبدالله و عبیدالله هم همراه او حرکت کرده و به سمت مکه رفتند. هنگامی که به مکه رسید، دید امام(ع) منتظر اوست، از شوق و شادی این آیه را خواند:
قل بفضل الله و برحمته فبذلک فلیفرحوا هو خیر مما یجمعون
بگو به فضل خدا و رحمتش، پس بدین باید شاد شوند و آن بهتر است از آن چه گرد می آورند.
امام (ع) هم برای او دعای خیر کرد. یزید بن نبیط و دو فرزند رشیدش همراه امام (ع) به کربلا رفته و در رکاب آن حضرت به فوز شهادت نائل آمدند.
تلاش های ماریه باعث شد افراد دیگری از قبیل ادهم بن امیه و عامر و سیف بن مالک به سپاه امام حسین(ع) بپیوندند و او را یاری کنند. ادهم بن امیه در خانه ماریه تصمیم گرفت همراه یزید بن نبیط از بصره به مکه بیاید و به امام (ع) ملحق شود. او از کسانی بود که در همان حملات اولیه سپاهیان یزید در راه دفاع از مولایش سیدالشهداء (ع) بر اثر اصابت تیر به شهادت رسید.
خانه ماریه به مرکزی برای طرح مباحث علمی و عقیدتی توسط شیعیان تبدیل شده بود. از آنجا بود که معارف اهل بیت(ع) ترویج می شد. همسر ماریه و فرزندش در جنگ جمل در راه حمایت از امیرالمومنین علی(ع) به شهادت رسیده بودند. ماریه تمامی ثروت و دارائی خود را وقف ترویج معارف نورانی اهل بیت عصمت و طهارت و شناساندن نهضت عاشورا کرده بود. وی در این راه از هیچ کوشش و ایثاری دریغ نکرد.
علامه مامقامی ماریه را در زمره ی نساء حدیث یاد کرده است وی می گوید: از آنچه که ابوجعفر طبری گفته است، نتیجه می شود که ماریه امامی مذهب بوده است، زیرا که شیعه بوده و شیعیان در منزلش جمع می شدند و در آنجا به نقل اخبار می پرداختند.
منبع: زنان عاشورایی، زهرا یزدان پناه قره تپه،

telegram

همچنین ببینید

اَمّ فَروَه، مادر امام صادق(ع)

تأثیر نهضت امام حسین(ع) بر زنان غیر حاضر در کربلا و ادامه رسالت… فاطمه، یا ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.