خانه / تحریف ها و آسیب ها / حج ناتمام، تحریفی دیگر

حج ناتمام، تحریفی دیگر

از جمله تحریفاتی که در حوزه ادبیات عاشورا, مطرح و رایج بوده و حتی برخی روضه­ خوانان با استناد به آن عبادت حج را فرع بر واقعه عاشورا می­ شمارند, اشاره به حج­ گزاردن امام حسین(ع) به شکل ناقص یا عمره مفرده است. این سخن, کاملا نادرست بوده و از حیث فقهی مخدوش و محل ایراد است. امام حسین(ع) حج خود را ناتمام نگذاشت, بلکه از ابتدا نیت عمره مفرده کرده بود. علاوه براین حتی اگر احراز نیت ممکن نباشد, طبق نظر فقهای امامیه, می­توان در موسم و ماه ­های حج, احرام عمره مفرده بست. امام صادق(ع) نیز در روایتی تاکید و تصریح فرموده است که برگشتن به دیار و شهر خود در ماه­ های حج و درحالی که احرام عمره بسته باشد اشکالی ندارد, در ادامه روایت امام صادق به خروج امام حسین از احرام در روز ترویه(هشتم ذی­الحجه) اشاره و استناد می­کند.[۱]

بنابراین قایل­ بودن به این سخن که امام محرم به احرام حج گردید اما ترس این که مبادا خونش در خانه خدا ریخته شود از مکه خارج شد, تحریفی بارز و عقیده­ای نادرست می ­باشد.[۲]

[۱]  درکتاب وسایل الشیعه(ابواب العمره, ج۱۰, باب ۷, ص۲۴۶ تا ص۲۴۹)مدخلی ویژه باعنوان (باب انه یجوز ان یعتمر فی اشهرالحج عمره مفرده…)وجود دارد.

[۲]  جامعه شناسی تحریفات عاشورا, ضیایی, ص ۲۰۴

telegram

همچنین ببینید

افسانه صدور فتوا توسط شریح قاضی

از قضایای مشهور کربلا, قصه فتوا دادن شریح قاضی به کشتن امام حسین است, اما ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *