خانه / ویژه ها / پشیمانی بی فرجام عمرسعد از شرکت در کربلا

پشیمانی بی فرجام عمرسعد از شرکت در کربلا

پشیمانی بی فرجام عمرسعد از شرکت در کربلا

عمرسعد به امید اینکه با حسین(ع) صلح کند و خونی ریخته نشود و از طرف دیگر به هدفش که حکومت ری و گرگان بود، برسد به کربلا رفت و متأسفانه در روز عاشورا به جایی رسید که نه تنها آن رأفت و رحمت نسبی روزهای اول را نداشت بلکه حتی از شمر هم جانی‌تر شد و فرمان اسب تاختن بر شهدا و اهل‌بیت(ع) را صادر کرد و خودش به تماشای صحنه‌ی پاره پاره شدن اجساد نشست.

هنگام برگشت از کربلا، شرایط کوفه عوض شد؛ عبیدالله از عمرسعد خواست تا نامه‌ای را که در آن فرمان کشتن حضرت اباعبدالله را صادر کرده بود به او بدهد. در حقیقت عبیدالله می‌خواست اسناد جنایت خود را از بین ببرد. عمرسعد در پاسخ  از دادن نامه امتناع کرد و گفت: من این نامه را ندارم. عبیدالله خشمگین شد و او را از کاخ بیرون کرد. در این زمان بود که عمرسعد فهمید حکومت ری و گرگان سرابی بیش نبوده و از هر طرف بازنده است. یعنی هم دنیا و هم آخرت خود را باخته است.

این مسأله را ابوحنیفه دینوری در کتاب اخبارالطوال از زبان گزارشگر کربلا حمیدبن مسلم آورده است و بعدها هر کس ماجرای پشیمانی عمرسعد را ذکر می‌کند با استناد به همین کتاب است.

دومین گزارش که در این کتاب حاوی نکته‌ی خاصی است،گزارش مَعْقَل است. معقل همان جاسوسی است که عبیدالله بن زیاد او را برانگیخت تا مخفیگاه حضرت مسلم(ع) را پیدا کند. معقل با کیسه‌ی پول مرتب به مسجد رفت و آمد می‌کرد تا کسی را بیابد که بتواند به واسطه‌ی او مسلم(ع) را پیدا کند. او در مسجد مردی را دید که مشغول عبادت است(خوب دقت کنید نکته‌ی با اهمیت این گزارش همین جمله‌ است) با خود گفت:«شیعیان زیاد نماز می‌خوانند» معقل از روی زیاد نماز خواندن مسلم بن عوسجه احتمال داد که او با مسلم بن عقیل در ارتباط باشد…..

 

 

نهضت مانا، پویا و زایای عاشورا الهام بخش هماره ی نویسندگان، شاعران و هنرمندان در خلق آثار گران سنگ و تأثیرگذار بوده است هم چنان که خود این «سراج منیر» راهبر و راهنمای حرکت های بزرگ و انقلاب های سترگ در اعصار و روزگاران به ویژه عصر ما بوده است.

اگر کربلا را جریانی مستمر و زنده و همه زمانی بدانیم –که هست- و اگر آن را اسوه و سرمشق حتی آخرین قیام بزرگ تاریخ بدانیم –که هست- باید عمیق تر و دقیق تر در مرکز مطالعات ما قرار بگیرد.

مطلبی که در ابتدا مطالعه کردید بخش کوتاهی از کتاب عاشورانگاران ۳ (صص ۲۸-۲۶) و مربوط می شود به جلسات منبع شناسی و مرجع شناسی کتب عاشورایی که از سال ۱۳۸۴ تا کنون به صورت مستمر در موسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا توسط دکتر محمدرضا سنگری برگزار می گردد.  این کتاب دارای ۲۸۰ صفحه و به همت موسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا، در انتشارات صدیقه قم به چاپ رسیده است و در موسسه عاشورا با قیمت ۳۷۰۰۰ ریال قابل عرضه میباشد.

 

جهت مطالعه کامل کتاب و یا تهیه ی آن با موسسه عاشورا تماس حاصل فرمایید. تلفن تماس:۴۲۴۲۷۷۷۷

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.