خانه / همراهان عاشورایی / محمد جواد محبت

محمد جواد محبت

محمد جواد محبت فرزند مصطفی در سال۱۳۲۲ه.ش در کرمانشاه قدم به عرصه‌ی حیات گذاشت. وی دارای دیپلم از دانشسرای مقدماتی است و پس از طی مراحل تحصیل به استخدام آموزش و پرورش در آمد.
محبت از دوران نوجوانی به شعر و شاعری پرداخت و چون از استعداد کافی برخوردار بود طبع حساس و مضمون یابش شکوفا شد و در مجامع ادبی درخشید، وی در آغاز شاعری، شعر فکاهی و طنزآمیز می‌سرود و در روزنامه‌ی توفیق انتشار می‌یافت که پس از مدتی از این شیوه دست کشید.
وی شاعر غزل سراست و نه تنها در انواع شعر کلاسیک طبع آزمایی کرده،بلکه در زمینه‌ی شعر نو آثار ارزنده و دلپذیری از خود به جا نهاده و در میان نوپردازان جایی برای خود باز کرده است.
محبت در جریان انقلاب و پس از آن،در افکارش تحولی پدید آمد و هنر خود را در راه انقلاب و مبانی اعتقادی اسلامی و مفاهیم قرآنی و عرفانی به کار گرفت،و در این رهگذار آثار خوبی نیز به وجود آورد که حتی شعرش به کتابهای درسی  راه یافت و شعرهای «دو کاج» و «نماز» از آن جمله است.
یدالله عاطفی شاعر توانا و نامور کرمانشاهی درباره‌ی شعر او چنین می‌نویسد:«قریحه‌ی شاعری و ذوق فطری جواد محبت،شاعر حساس و نازک خیال را بیشتر باید در قالب اشعار نوی او جستجو کرد که هر چه سروده نیکو بود و زبان شعری مخصوصی دارد. یکی از بهترین اشعار نیمایی و لطیف و شورانگیز او منظومه ی بلند«فصلی از یادها» است.این منظومه در عین حال که بازگو کننده‌ی خاطرات گذشته‌ی شاعر است ولی جای جای‌ آن، با اندیشه‌های اجتماعی و دید سیاسی و مبارزاتی مردم آمیخته است.

منبع:
دانشنامه شعر عاشورایی/ به کوشش:مرضیه محمدزاده

telegram

همچنین ببینید

صدیقه وسمقی

صدیقه وسمقی، فرزند خدابنده از شاعران برخاسته از درون انقلاب اسلامی است که با انقلاب ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.