خانه / ویژه ها / تحلیل و بررسی کتاب حماسه و عرفان

تحلیل و بررسی کتاب حماسه و عرفان

به همت موسسه فرهنگی فرهنگ عاشورا، جلسه ۱۳۶ منبع شناسی و مرجع شناسی کتب عاشورایی، چهارشنبه ساعت ۱۹:۳۰ در سالن همایش کتابخانه علامه مخبر برگزار شد. شروع این جلسه با آیاتی از کلام الله آغاز شد؛ پس از آن مهندس عبدالکریم خاضعی نیا مدیر موسسه متنی ادبی از کتاب آیت شگفت را دکلمه خوانی کردند. پس از آن دکتر محمدرضا سنگری مبحث این جلسه را درباره کتاب حماسه و عرفان اثر ارجمند و بسیار زیبا و دقیق عالم بزرگ و نام آشنا آیت الله عبدالله جوادی آملی را آغاز کردند. شخصیت این عالم بزرگوار  این چنین معرفی شد: شخصیتی که جامع الاطاف هستند و در حوزه های مختلف از جمله تفسیر،  فقاهت، عرفان  و مسائل جدید کلام، ورود و حضور فوق العاده دارند. کتاب تسنیم ایشان که تفسیر قرآن کریم است چندپله از تفسیر ارزشمند المیزان استاد مرحوم طباطبایی فراتر است.

کسانی که در مباحث ایشان که بصورت کلاسی و حوزوی مطرح می شوند و کسانی که کتاب تفسیر ایشان را مطالعه کرده اند خواهند دانست که با چه اقیانوسی مواجه هستند.

دکتر سنگری در ابتدا توضیحاتی درباره پیکره و ساخت کتاب ارائه دادند و پس از آن مباحثی را درباره محتوای کتاب مطرح کردند.

کتاب دارای ۴۲۱ صفحه میباشد، دارای مقدمه ای ۴۷ صفحه ایست. این کتاب مجموعه سخنرانی است که آغازآن در سال ۱۴۱۱ هجری قمری بوده است. این کتاب در سال ۱۳۷۲ چاپ شده و آقای حجت الاسلام حسین رضوانی ویرایش آن را انجام داده اند. و در سال ۱۳۷۷ در شکل بهتر و دقیق تر به چاپ رسید.

کتاب دارای سه بخش میباشد:

بخش اول هماهنگی آیین اسلام با فطرت انسان، بخش دوم فضیلت حماسه و عرفان؛ بخش سوم عارفان حماسه ساز و حماسه سازان عارف؛

دکتر سنگری بخش هایی از کتاب را در این جلسه بررسی کردند و ادامه این کتاب در جلسه بعد که زمان آن اعلام می شود بررسی خواهد شد.

1

2

3

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.