خانه / چهره ها در منابع / حضرت علی اکبر علیه السلام

حضرت علی اکبر علیه السلام

از شهدای بنی هاشم
تبار و نژاد:
فرزند ارشد اباعبدالله الحسین، نام مادرش لیلی بنت امرّه بن عروه است. وی در یازدهم شعبان سال ۳۳ هجری به دنیا آمد. نامش علی و کنیه‌اش ابوالحسن بوده است.

سن:
۲۶ یا ۲۷سال.

زمان پیوستن به اباعبدالله:

او در رکاب پدر بزرگوارش از مدینه به مکّه و از مکّه تا کربلا بود.

نحوه شهادت:

پس از شهادت همه‌ی یاران، تنها بنی هاشم مانده بودند. اوّلین کسی که اذن میدان طلبید جوان رشید اباعبدالله، علی اکبر بود. امام جوانش را بدرقه کرد و با انگشت سبابه به آسمان اشاره کرد و گفت: اللّهم اشهد علی مولاء القوم، فَقَد یرزِ الیهم اشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسولک. علی اکبر در میدان رجز خواند و جنگید، که حضرت حدود صدو بیست نفر از دشمن را از پای درآورد. سپس با تنی زخمی به حضور پدر بازگشت و گفت: یا ابی، العطش قد قتلنی و ثقل الحدید اجهَدنی. امام زبان در کامش نهاد و انگشتری را در دهانش گذاشت و فرمود: به جنگ دشمنانت بازگرد. کمی دیگر صبوری کن که پیش از غروب، جدّت با جام لبریز سیرابت خواهد کرد، به گونه ای که دیگر هرگز تشنه نشوی. علی اکبر بازگشت و پس از نبردی سنگین و رجزخوانی و کشتن هشتاد نفر مورد اصابت تیر منقذبن مرّه قرار گرفت. تیر بر گلوی علی اکبر نشست. منقذ ضربه ای بر سر وی نیز فرود آورد. علی اکبر دست در گردن اسب انداخت. خون بر چشمان اسب نشست و اسب علی را میان دشمنان برد. هرکس ضربه ای زد بگونه ای که فقطّعوهُ بسیُوفهم اِرباً اِرباً. لحظه افتادن پدر را صدا زد. امام خود را کنارش رساند. مولا گونه بر گونه‌ی جوانش نهاد. خون از محاسن وی پاک کرد و لبانش را بوسید و مرثیه گونه سرود: علی الدنیا بعدک العفا.

ویژگی و فضائل:

وی از سه بعد وجودی شبیه پیامبر بود، خلقت، خلق و خو، نطق و گفت و گو، زیبا، رشید، شجاع، فداکار، مظهر ادب و وقار، خلاصه و عصاره‌ی همه فضائل، دارای زیبایی های روحی و خُلقی و…

برخی از منابع در باب این شخصیت:

 


نام کتاب:

خورشید جوانان
مؤلف: سید محمد حسینی
ناشر و سال نشر: مدرسه سماء -۱۳۸۱       



 

 

نام کتاب: علی‌اکبر(ع)                      
مؤلف: عبدالرزاق‌مقرم                        
مترجم: امیر حسین لولاور                   
ناشر و سال نشر: صیام- ۱۳۸۰





نام کتاب:

حضرت علی‌اکبر(ع)
مؤلف:
عباس عزیزی
ناشر و سال نشر: صلاه-۱۳۸۷

 

telegram

همچنین ببینید

خورشید جوانان؛ شرح زندگانی و کرامات حضرت علی اکبر(ع)

نام کتاب: خورشید جوانان؛ شرح زندگانی و کرامات حضرت علی اکبر(ع) مؤلف: سید محمد حسینی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.