خانه / اخبار ویژه عاشورایی / فراخوان دومین سوگواره فرهنگی هنری «عبرات»

فراخوان دومین سوگواره فرهنگی هنری «عبرات»

به گزارش واحد خبر روزدهم به نقل از  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری بخش شعر دومین سوگواره فرهنگی هنری «عبرات»، بعد از ظهر  یک‌شنبه، ۲۷ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین و حمیدرضا برقعی، دبیر دومین سوگواره شعر اربعین(عبرات) برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام احمدی با تأکید بر اینکه برای بهر‌ه‌گیری و ساماندهی برنامه‌ پیاده‌روی اربعین نیازمند فرهنگ‌سازی و ایجاد گفتمان عمومی در میان نخبگان و عموم زائران پیاده‌روی اربعین هستیم، گفت: برای تحقق این گفتمان‌ها ساز و کارهای مختلفی اندیشیده شده است، از جمله استفاده از ظرفیت‌های اهل قلم، هنرمندان، اصحاب رسانه و … .

وی با اشاره به برگزاری موفق سوگواره عبرات در سال گذشته و استقبال خوب هنرمندان از این سوگواره، اعلام کرد: در سال جاری نیز از شاعران و هنرمندان خواستیم که وارد میدان کار و فعالیت شوند.

حجت‌الاسلام احمدی با اعلام این مطلب که حمیدرضا برقعی، شاعر کشورمان به عنوان دبیر دومین سوگواره شعر اربعین(عبرات) انتخاب شده است، اظهار امیدواری کرد که در سال جاری و با اعلام فراخوان شعر عبرات شاهد دریافت آثار خوبی در حوزه شعر باشیم و با کمک گرفتن از اشعار دریافتی، شور حسینی را به شعور حسینی تبدیل و از آن برای اعتلای فرهنگ اسلامی استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: با مشارکت ستاد بازسازی عتبات عالیات، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، جامعهالمصطفی العالمیه، ستاد مرکزی اربعین و کمیته فرهنگی اربعین سوگواره عبرات در بخش‌های مختلف برگزار خواهد شد.

پیاده‌روی اربعین سفری شاعرانه است

در ادامه این نشست خبری، حمیدرضا برقعی، شاعر کشورمان که دبیر دومین سوگواره شعر اربعین نیز هست، طی سخنانی با اشاره به اینکه بحث اربعین و پیاده‌روی اربعین لحظه به لحظه‌، صحنه به صحنه و واژه به واژه‌اش شعر است، گفت: افرادی که در سال‌های قبل ما (شاعران) را در مسیر پیاده‌روی اربعین می‌دیدند، سؤال می‌کردند تاکنون چه شعرهایی سروده‌اید و این نشان می‌دهد که مردم نیز معتقد هستند این سفر شاعرانه است.

برقعی با ابراز خرسندی از اینکه بسیاری از شاعران کشورمان سفر پیاده‌روی اربعین را تجربه‌ کرده‌اند، گفت: امیدواریم دومین کنگره شعر اربعین با استقبال زیادی مواجه شده و شعرهای زیادی با نگاه‌های متفاوت داشته باشیم.

اضافه شدن بخش شعر دانشجویی

وی موضوعات اصلی دومین فراخوان سوگواره شعر اربعین را حرکت سید‌الشهدا(ع) با محور اربعین و پیاده‌روی اربعین اعلام و اظهار کرد: در سال جاری بخش شعر دانشجویی به صورت ویژه مورد توجه قرار دارد و در مراسم اختتامیه نیز از دارندگان آثار برتر در حوزه دانشجویی به صورت خاص تجلیل می‌شود.

دبیر سوگواره شعر اربعین از اضافه شدن بخش سرود و نوحه به این سوگواره نیز خبر داد و گفت: این بخش به صورت جداگانه داوری و به برگزیدگان نیز جوایز ارزشمندی اهدا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مراسم اختتامیه بخش شعر سوگواره عبرات، دوم و سوم محرم سال جاری و قبل از ایام پیاده‌روی اربعین برگزار خواهد شد، گفت: در تلاش هستیم از اشعار برتر ارسالی در تهیه نماهنگ‌ها، مداحی‌ها‌، کلیپ‌ها و سایر تولیدات هنری استفاده کنیم، به همین دلیل بخش شعر سوگواره زودتر از سایر بخش‌ها برگزار می‌شود.

برقعی با اعلام این مطلب که فراخوان شعر به دو زبان فارسی و عربی بوده و شاعران عرب‌زبان نیز می‌توانند اشعار خود را به این دبیرخانه ارسال کنند، تصریح کرد: هیچ محدودیتی در قالب شعرهای ارسالی وجود ندارد و شاعران می‌توانند شعرهای خود را در تمام قالب‌های ادبی به سوگواره ارسال کنند.

حجت‌الاسلام احمدی نیز در پایان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره تعداد کلیپ‌‌ها و نماهنگ‌هایی که از اشعار برتر سال قبل تهیه شده است، گفت: منتخب کتاب اشعار ارسالی سال گذشته در اختیار مداحان قرار گرفته و تولید تعدادی نماهنگ نیز در دستور کار قرار دارد.

وی درباره سایر بخش‌های سوگواره عبرات اظهار کرد: فیلم، نگارگری، ادبیات، سفرنامه‌نویسی، دل نوشته و … از دیگر بخش‌های این سوگواره است و بخش بین‌المللی آن نیز برعهده جامعهالمصطفی قرار دارد که فراخوان سایر بخش‌ها به زودی اعلام و از طریق این مرکز و رایزنی‌های فرهنگی ایران در سایر کشورها به صورت بین‌المللی اعلام خواهد شد.

 علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به آدرس http://abarat.alarbaeen.ir ارسال کنند.

IMG170534131

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.