نوزاد نازنین ماه رمضان

 

f727926c-2a98-4ea5-b7b2-7bbe838856d5

نوزاد نازنین ماه رمضان

حضرت فاطمه در نیمه ماه رمضان اولین فرزندش را که یک پسر بود به دنیا آورد. در آن وقت اسماء که دوست ایشان بود در خانه آن حضرت حضور داشت. اسماء می گوید وقتی امام حسن به دنیا آمد پیامبر به خانه حضرت فاطمه تشریف آوردند و فرمودند اسماء پسرم را بیاور.  من امام حسن را در حالیکه در پارچه زردی پیچیده بودم دست پیامبر دادم .پیامبر خدا فرمودند هیچ وقت نوزاد را در پارچه زرد نپیچید. سپس پارچه زرد را باز کرد . من پارچه ی سفیدی دور امام حسن پیچیدم و دست پیامبر دادم.

رسول خدا در گوش راست او اذان و در گوش چپ او اقامه گفتند. سپس از حضرت علی علیه السلام پرسیدند برای او چه اسمی انتخاب کرده ای؟ حضرت علی علیه السلام فرمود من اسمی برایش انتخاب نکرده ام تا شما اسمش را انتخاب کنید.

پیامبر خدا نیز فرمود من هم نامی برایش انتخاب نمی کنم تا خدا نامش را انتخاب کند. در این هنگام جبرئیل فرود آمد و گفت: ای محمد سلام بر تو و خدای اعلی هم بر تو سلام می رساند و می فرماید رابطه ی تو و علی مثل رابطه موسای پیامبر است با برادرش هارون . پس نام فرزند علی را همان نام فرزند هارون بگذار .

پیامبر پرسید نام فرزند هارون چه بوده؟

جبرئیل گفت شبّر بوده است.

پیامبر فرمود ولی زبان من عربی است ( شبر کلمه عربی نیست)

جبرئیل فرمود حسن بگذار (حسن همان شبر به زبان عربی است)

پیامبر نام او را حسن گذاشت و روز هفتم تولدش دو گوسفند برای او عقیقه* کرد. و موهایش را تراشید و آن را وزن کرد و به اندازه وزن موهایش نقره صدقه داد. (روضه الواعظین ،ج۱ ،ص۱۵۳)

*(عقیقه کردن یعنی خیرات کردن گوشت گوسفند یا آبگوشت آن برای تولد نوزاد)

انسیه نوش آبادی

بخش کودک و نوجوان تبیان

 

telegram

همچنین ببینید

معما

معما علی بن حسین در حیاط بازی می کرد و یاد روز های دور در ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.