خانه / مولفین و عاشورا نگاران / عاشورا نگاران / مقتل مقرم؛ عاشورانگاران ۲

مقتل مقرم؛ عاشورانگاران ۲

کتاب مقتل مقرم

 مختصری در باب نویسنده‌ی کتاب (نام کامل ، تاریخ تولد، محل زندگی، شرح حال، درجه علمی و…):
«سید عبدالرزاق موسوی المقرم»، در سال ۱۳۱۶(ه ق) به دنیا آمد. مرحوم عبدالرزاق مقرم، در چندین حوزه به  پژوهش و تحقیق پرداخته است که بخش قابل توجهی از آثار وی در حوزه ی تاریخ است. مرحوم مقرم در اثار تاریخی خود به ویژه تاریخ های مربوط به عاشورا، نکته های تازه و نویی را مطرح می کند که حاصل اجتهاد تاریخی او است.

نگاهی کلی به بخش های کتاب:
در این کتاب فصل بندی مشخصی صورت نگرفته است؛ اما اگر با توجه به موضوعات و عناوین مطرح شده به دسته بندی مطالب آن بپردازیم، به طور کلی حدوداً از چهل و دو بخش تشکیل شده است که با روی کار آمدن یزید پس از معاویه آغاز می شود و با  بازگشت اسرا از شام خاتمه می یابد.

ویژگیهای کتاب:
مقتل مقرم یکی از مستندترین، ارزشمندترین و قابل اعتمادترین مقاتلی است که در روزگار ما نگاشته شده است؛ مقتلی روان و مختصر که به دلیل فصاحت و بلاغت و شاعر بودن نویسنده از نثری بسیار زیبا برخوردار است.

نقدهای وارد بر کتاب:
مطالب این کتاب همان طور که گفته شد از زمان روی کار آمدن یزید آغاز می شود در حالی که برای آشنایی بیشتر با زمینه های قیام، باید حداقل از ده سال آخر حکومت معاویه آغاز می کرد.
در بخشی که شهادت یاران را مطرح می کند، چینش براساس زمان شهادت نیست.
ذکر برخی مسائل که از منابع اموی است و اعتبار و سندیت علمی ندارد. مانند داستان نابینا(سارق کمربند امام حسین(ع) )

نوع نگارش کتاب:(تاریخی، تطبیقی، تحلیلی، تاریخی -تحلیلی، روایی…)
روایی

برخی منابع مورد استفاده در نگارش کتاب:
مؤلف در بخش اصلی که مقتل است مطالب خود را از کتب و مقتل‌های مختلفی چون خوارزمی، مثیر الاحزان، نفس المهموم، تذکره الخواص، تاریخ طبری، ارشاد المفید، لهوف و امالی صدوق جمع آوری کرده و گاه مطالب ضعیف را از کتبی چون اسرار الشهاده نقل می‌کند. در اثنای کتاب نیز اشعار و مراثی شاعران معاصر را ضمیمه کرده است.

توصیه شده است در چه زمینه ای مورد استفاده قرار گیرد:
پژوهش

ترجمه هایی که تا به حال از این کتاب صورت گرفته است:
یکی از ترجمه های بسیار موفقی که از این کتاب صورت گرفته است، ترجمه ی استاد عقیقی بخشایشی است که با خواندن این ترجمه می توان به شیوه ی نگارش و فلم مرحوم مقرم، پی برد.

telegram

همچنین ببینید

مهیج الاحزان؛عاشورانگاران ۳

مختصری در باب نویسنده‌ی کتاب (نام کامل ، تاریخ تولد، محل زندگی، شرح حال، درجه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.