خانه / مهدویت / حديث / وظایف منتظران جوان

وظایف منتظران جوان

در معارف دینی، وظایفی برای منتظران واقعی حضرت حجت(ع) بیان شده که از طریق عمل به مجموعه‌ای از تکالیف، افراد بتوانند از چنان شایستگی برخوردار شوند که در زمره‌ی یاران واقعی آن حضرت درآمده و در حد توان و ظرفیت و به میزان همت و تلاش افراد به همراه فراهم شدن بستر مناسب برای ظهور منجی عالم بشریت کمک نمایند. برخی از وظایف منتظران عبارتند از:

  • شناخت امام زمان(عج)

یکی از مهمترین و اساسی‌ترین اصولی که از ارکان اصلی مکتب تشیع محسوب می‌شود، مسأله امامت و آشنایی با امام هر عصر است. به اعتقاد شیعه، در هیچ برهه از زمان، زمین خالی از حجت و انسان بدون امام معصوم نخواهد بود. با توجه به این حقیقت، یکی از وظایف مهم آحاد جامعه، به ویژه قشر جوان آن است که در هر عصری، نسبت به امام و حجت الهی موجود در آن زمان به گونه‌ای شناخت پیدا کنند که بر تعالیم مسئولیت‌های خود آگاهی پیدا کرده و بر اساس آن عمل نمایند.

  • پیروی از نائبان امام زمان(عج)

در دوره‌ی غیبت کبری، فقهای جامع الشرایط به نصب امام زمان(ع) مسئولیت نمایندگی عام امام(ع) را در استمرار حرکت حیات بخش امامت و پاسداری از احکام و مقررات اسلامی بر عهده دارند. بر این اساس، یکی از وظایف افراد در عصر غیبت، پیروی از رهنمودهای فقهای عادل است. چرا که فقها به دلیل آشنایی با شیوه‌های صحیح استنباط احکام از منابع اصیل دینی، قادرند تا به پرسش‌های مختلف مردم در زمینه مسائل دینی پاسخ دهند.

  • خودسازی و تهذیب نفس

اصلاح نفس و ترک گناهان و آراستن به فضایل اخلاقی در همه احوال ضرورت دارد. ولی خودسازی و اصلاح نفس در دوره غیبت، که زمینه لغزش و انحراف و آلوده گشتن به رذایل اخلاقی بیشتر است، از اهمیت زیادی برخوردار است. به علاوه چون فراهم شدن زمینه‌ی ظهور امام زمان(ع) از یک نظر وابسته به وجود افراد خودساخته و آراسته به فضایل اخلاقی است و جز از طریق تهذیب نفس و پیدا کردن پرورش اسلامی نمی‌توان در سلک یاران و زمینه‌سازان حضور آن حضرت قرار گرفت.

 

مصلح موعود در ادیان، نصیر جینور لنگرودی، ص۱۲۴٫

telegram

همچنین ببینید

منجی موعود در کلام امام حسین(ع)- دکتر محمدرضا سنگری

سخنران: دکتر محمدرضا سنگری بسم الله الرحمن الرحیم سیدالشهدا همه عمر و زندگی اش را ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.