خانه / ویژه ها / برگزاری جلسه ۱۳۰ مرجع شناسی در باب تحلیل و بررسی کتاب تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا

برگزاری جلسه ۱۳۰ مرجع شناسی در باب تحلیل و بررسی کتاب تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا

جلسه ۱۳۰ مرجع شناسی و منبع شناسی کتب عاشورایی چهار شنبه ساعت ۱۹:۳۰ در سالن همایش کتابخانه علامه مخبر دزفولی برگزار شد.

این جلسه با قرائت آیاتی از کلام الله آغاز شد. سپس مهندس خاضعی نیا مدیر موسسه جملاتی از کتاب گلبرگ ها و تافا را انتخاب کردند و قرائت کردند. بعد از آن دکتر محمدرضا سنگری بحث این جلسه را با توجه به سالگرد درگذشت دکتر سید جعفر شهیدی، به تحلیل واژه ی کربلا از زبان ایشان آغاز کردند: «ایشون از گذرگاه تحلیل واژه ای کربلا را «کرت لا» می داند و کرت و کرب به معنی و مفهوم مزرعه است و لا به معنی خداوند و کربلا مزرعه ی خداست و حسین بهترین بذر را در آنجا افشاند» همچنین دکتر سنگری ثواب این جلسه را به شهیدان مدافع شهرستان دزفول تقدیم کردند.

ایشان اعلام کردند تلاش خواهند کرد بحث پیرامون کتاب ارزشمند تاریخ قیام و مقتل جامع اباعبدالله که از جلسه ۱۲۹ نقد بررسی این کتاب آغاز شده بود را در این جلسه به فرجام و سرانجام برسانند.

خلاصه ی این جلسه را در ادامه می خوانید:

دکتر سنگری سخنان خود راجع به این جلسه را اینگونه آغاز کردند: در جلسه ی قبل تا حدود فصل چهارم نقد و بررسی انجام شد. فصل چهارم درباره گریستن برا مام حسین مطرح شده است؛ ۹ روایت در مورد گریستن بر امام حسین و ۳ روایت درباره گریاندن درباره اباعبدالله و سپس تحلیل درباره ثواب و پارداش گریه بر امام حسین علیه السلام مطرح شده است. ایشان در این مورد توضیحات کامل و بسیار مفیدی را ایراد کردند.

فصل پنجم: بحث بسیار مهم و کلیدی که معمولاً در جاهای دیگر گسسته و بریده و ناتمام و ناقص مطرح شده است بحث ریشه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی قیام امام حسین علیه السلام است که در این کتاب به تفصیل مطرح شده است.

در بحث سیاسی در این کتاب به سقیفه پرداخته شده که نقطه ی عطفی در اسلام بود. در این زمینه درباره خلفای سه‌گانه توضیحاتی آمده است، مخالفت با حکومت امیرالمومنان را یکی از عناصر سیاسی تشکیل دهنده کربلا می‌داند. بعد از آن نیز به حکومت بنی امیه پراخته شده است.

در بحث ریشه های اجتماعی به مواردی مثل لغزش خواص، دنیا طلبی، مال اندوزی، رشوه گری و… از عوامل ریشه های اجتماعی اشاره شده است.

در بحث فرهنگی بحث اجتهاد در مقابل نص مطرح شده است. یعنی اینکه کسی در مقابل نص صریح قرآن نظر جدید بدهد. در بحث فرهنگی، بحث منع کتابت و نقل حدیث نیز در این کتاب آمده است که ابوبکر استدلال کرد با بودن قرآن دیگر نیاز به حدیث نیست.

یکی از مهم ترین مسئله ای که در این فصل دیده نشده «مردم» هستند؛ نقش مردم در اتفاق افتادن واقعه ی عاشورا دیده نشده است و همچنین هیچ اشاره ای به جهل مردم نشده است.

در فصل بعدی به فلسفه ی قیام امام حسین پرداخته شده که بسیار بخش خوب و خواندنی است. در این مورد دیدگاه های چند نفر را مطرح می کند.

دکتر سنگری در پایان این جلسه دعوت کردند تا حتما این کتاب خوانده شود؛ همچنین اعلام کردند پیشنهاد من تا این لحظه برای بهترین کتاب در باب مطالعه ی عاشورا همین کتاب میباشد.

در این جلسه تحلیل و بررسی کتاب ارزشمند تاریخ قیام و مقتل جامع سیدالشهدا به پایان رسید و ان شاءالله دوهفته آینده با معرفی منبع جدید، جلسه ۱۳۱ برگزار خواهد شد.

موسسه فرهنگی هنری فرهنگ عاشورا- دزفول

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.