محسن امین عاملی

1

تولد

نویسنده خود را اینگو معرفی می کند. من، محسن فرزند سیدعبدالکریم امین حسینی عامل شقراعی در سال ۱۲۸۴(ه ق) در قریه ی شقراع جبل عامل به دنیا آمدم. سلسه ی انساب آن بزرگوار طبق بیان خودش، به « حسین ذی دمعه بن زید شهید» می رسد. مادر او طبق آنچه خودش بیان می کند، مادری عابده، زاهده، عالمه، اهل ادبیات و اهل فقه بوده که بخشی از سرمایه های زندگی خود را از دامان این مادر به دست آورده است.

تحصیلات

در شش سالگی وارد مکتب شد و هفت سالگی قرآن را آموخت. وی همچنین به توصیفاتی از مکتب از قبیل کتک خوردن خودش اشاره می کند که همین تلخی های مکتب برایش شیرین بود و باعث شد در زندگی پرورده شود. در حدود هشت سالگی حافظ قرآن شد و در حدود نه سالگی به طور کامل بر ادبیات تسلط یافت. در حدود ۱۲ سالگی، شروع به خواندن دیوان شعر«ابی فراس حمدانی» کرد و از همان زمان شروع به سرودن شعر نمود. ایشان برای کسب علم به سرزمین های مختلف از جمله کربلا، نجف، کاظمین، بغداد و اسکندریه در مصر سفر کرد و از محضر اساتیدی چون شیخ جواد بلاغی، شیخ هادی تهرانی … استفاده کرد.

فعالیت ها

ایشان برای اصلاح عزادری ها و سوگواری ها بسیار تلاش کرد، مثلا به شدت با قمه زنی مخالف بود و آن را غیرعاقلانه توصیف می کرد. همچنین یکی از مسائلی که بسیار مطرح می کند، برخورد با خطبایی است که ارزش ها، فضیلت ها و شخصیت حضرت امام حسین(ع) را به درستی بیان نمی کنند. از جمله کارهای بزرگ او تأسیس مدارس محسنیه و یوسفیه بود. آن بزرگوار اولین کسی بود که از درس خواندن خانم ها که در آن زمان مجاز نبود، دفاع و چندین مدرسه برای خانم ها برقرار کرد. چندین بیمارستان ساخت و مدارس علمیه را با شکل جدید سامان داد. در سال ۱۳۵۳ ه ق به قم آمد که حضرت آیت الله العظمی حائری- استاد حضرت امام(ره) محل نماز خودش را به او داد و گفت: که نماز جماعت را شما بخوانید. در قم چندین هزار نفر برای نماز جماعت علامه شرکت می کردند. علامه سید محسن امین در ۸۶ سالگی آخرین جلد از کتاب اعیان الشیعه را نوشت. در چهارم رجب سال ۱۳۷۱ ه ق در بیمارستانی در لبنان بستری شد و سرانجام در همان جا در گذشت. تشییع جنازه ی علامه امین به شکل بسیار باشکوه و عجیبی برگزار شد. آن بزرگوار را در جوار بارگاه حضرت زینب(س) دفن کردند و طبق گفته ی خودش که می خواست قلم و دواتش حجتی بر او در پیشگاه خدا باشد چون با این قلم و دوات کتاب اعیان الشیعه را نگاشت، قلم و دواتش را نیز در کنارش دفن کردند.

آثار عاشورایی

بخشی از کتاب اعیان الشیعه به واقعه کربلا اختصاص دارد .

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.