خانه / اخبار ویژه عاشورایی / توصیه های مهم سرکنسول ایران در کربلا به زائران اربعین

توصیه های مهم سرکنسول ایران در کربلا به زائران اربعین

همراه داشتن گذرنامه دارای روادید، پرهیز از سفر انفرادی، احترام به قوانین و حاکمیت دولت عراق، دامن نزدن به شایعه از توصیه های مهم سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا به هموطنان کشورمان در ایام اربعین است.

میرمسعود حسینیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلا در گفت وگو با خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع‌رسانی حج به عتبات عالیات با اشاره به فرا رسیدن ایام اربعین حسینی و افزایش تعداد زائران در کربلا، توصیه های مهم و کاربردی به هموطنان کشورمان ارائه کرد.

وی با بیان اینکه از تمام امکانات، پتانسیل ها و ظرفیت های موجود برای برپایی باشکوه مراسم اربعین استفاده می کنیم، متذکر شد: کشور عراق به عنوان میزبان اصلی مراسم اربعین است و حضور ما تنها به عنوان کمک به مسئولان و مردم عراق است، لذا باید در این زمینه هوشیار بوده و شرایط میهمانی را رعایت کنیم.

حسینیان همراه داشتن گذرنامه دارای روادید را برای ورود به کشور عراق ضروری خواند و تأکید کرد: در صورتی که گذرنامه فردی فاقد روادید باشد، متخلف شناخته شده و ۳ تا ۶ ماه در کشور عراق برای بررسی روند پرونده بازداشت می شود و بعد از این مدت حکم دادگاه برای وی صادر می گردد.

وی در ادامه با بیان اینکه براساس بخشنامه وزارت خارجه، تمامی قوانین خروج از کشور در زمان اربعین هم جاری است، اظهار داشت: اگر کسی سرباز یا ممنوع الخروج است از مدارک دیگران برای ورود به کشور عراق و شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین استفاده نکند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در عراق همچنین از افرادی که به صورت دسته جمعی وارد عراق می شوند خواست که پس از اینکه مهر خروج از ایران و ورود به کشور عراق بر روی برگه مانیفست آنان خورده شد، از برگه کپی رنگی تهیه کرده و همراه خود داشته باشند تا در هنگام جدا شدن از بقیه با مشکلی مواجه نشوند.

وی تصریح کرد: زائران از هرگونه سفر انفرادی به کشور عراق خودداری کنند، به ویژه خانم ها از سفر انفرادی خودداری کرده و حتی الامکان با کاروانی که همراه آن آقایان هم حضور دارند، وارد این کشور شوند.

حسینیان احترام به حاکمیت دولت عراق را پس از ورود به خاک این کشور ضروری دانست و افزود: اگرچه ارتباط ایران و عراق بسیار خوب است، اما هر کشوری قوانین خاص خود را دارد، بنابراین زائران باید به قوانین کشور عراق احترام بگذارند و از مسیرهایی که برای پیاده روی مشخص کرده اند، حرکت کنند.

وی گفت: امسال بیش از هفت هزار موکب عراقی در حوزه کربلا دائر شده است و مردم عراق با تمام امکانات رفاهی و با دل باز پذیرای زائران هستند، اما به زائران توصیه می شود که با توجه به سابقه ای که از بیماری وبا علی رغم کنترل آن وجود داشته است، موارد بهداشتی را به خوبی رعایت کنند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا بر رعایت مسائل امنیتی در کشور عراق تأکید کرد و افزود: زائران به دلیل مسائل امنیتی از رفتن به زیارت سامرا خودداری کنند و از کسی که نمی شناسند امانت یا کادویی نگیرند، در شرایط فعلی ممکن است خطری جان آنان را تهدید کند.

وی با بیان اینکه براساس توصیه علما و مراجع تقلید، زائران سعی کنند که از این سفر معنوی توشه ای با خود هماره ببرند، اظهار داشت: اربعین سنبل وحدت شیعه است، از تمامی زائران می خواهیم از هرگونه اقدام و حرفی که در این وحدت خللی وارد کند حتما خودداری کنند.

حسینیان با اشاره به حدیث مشهور امام صادق علیه السلام درباره زیارت حرم مطهر امام حسین علیه السلام، گفت: کربلا گنجایش جمعیت ۵ تا ۶ میلیونی را در یک روز ندارد و اربعین هم همان یک روز نیست، زائران به سرعت پس از زیارت به کشور بازگردند تا با حجم تردد هنگام بازگشت مواجه نشوند.

وی تصریح کرد: با توجه به ازدحام زیاد جمعیت ممکن است دشمن به پخش شایعاتی اقدام کند که به زائران توصیه می شود مراقب باشند به پخش این شایعات دامن نزنند و تا زمانی که یقین به موضوعی ندارند از نقل آن بپرهیزند که اهرم دشمن در چنین شرایطی شایعه پراکنی است.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در مرز عراق ارگان های مختلفی با ارائه بروشورهایی به اطلاع رسانی در زمینه های مختلف می پردازند که زائران حتما این بروشورها را با دقت مطالعه کنند.

وی در ادامه با اشاره به فراهم شدن امکانات لازم برای بازگشت زائران به کشور، خواستار عدم عجله به هنگام بازگشت شد، اما هشدار داد: زائران بیش از مدت ویزا در کربلا نمانند، که برای روز اول تأخیر در خروج مبلغ یکصد هزار دینار معادل ۹۰ دلار و برای هر روز بعد مبلغ ۱۰ هزار دینار جریمه می شوند.

حسینیان با بیان اینکه امسال امکانات ارتباطی و مخابراتی در کشور عراق نسبت به سال گذشته رشد و کیفیت مناسبی داشته است، خاطرنشان کرد: با توجه به ازدحام جمعیت زائران در روز اربعین ممکن است تلفن ها از ۲۴ تا ۴۸ ساعت قطع شود، خانواده ها نگران نباشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود فعالیت کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا را افزون بر رسیدگی به امور مفقودین، گمشدگان و فوت شدگان، فرماندهی قرارگاه کربلا زیر نظر ستاد مرکزی اربعین و هماهنگی با کمیته های ستاد اجرایی اربعین در عراق عنوان کرد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا روند پیگیری امور مفقودان را بهتر از گذشته توصیف کرد و گفت: افزون بر اقدامات کنسولگری، ستاد راهنمای زائر نیز تشکیل شده که افرادی را با کاورهای مخصوص برای پیدا کردن گمشدگان و راهنمایی آنان در سطح شهر کربلا مستقر کرده است.

وی در ادامه داشتن مشخصات کامل همراه با زائر را ضروری خواند و گفت: بهتر است برای افراد خردسال و کهنسال که اسم، شماره یا آدرس خود را نمی دانند گردن آویزی تهیه شود که بر روی آن نام و نام خانوادگی فرد، شماره تماس و نشانی به طور کامل نوشته شود تا برای کمک به او بهتر بتوانیم اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه مفقود شدن گذرنامه در ایام اربعین حسینی چه به هنگام ورود به سرزمین عراق و یا در آستانه بازگشت به ایران از مسائلی است که هر ساله برای برخی از زائران کشورمان بوجود می آید، گفت: در سطح شهر کربلا اقدام به نصب بنرهایی کرده ایم که در آن از زائرانی که گذرنامه خود را گم کرده اند خواسته شده است برای بازگشت به کشور حتما برگ عبور دریافت شود.

حسینیان با بیان اینکه تاکنون ۳۵ نفر برای دریافت برگ عبور به کنسولگری مراجعه کرده اند، افزود: زائران با در دست داشتن اصل یا تصویر یکی از مدارک شناسایی خود شامل شناسنامه، کارت ملی، پایان خدمت و یا گواهینامه معتبر رانندگی و ۳ قطعه عکس تمام رخ ۴ در ۳ به نشانی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، باب قبله امام حسین علیه السلام، بین فلکه مرکزی و فلکه تربیه مراجعه کنند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا از زائران خواست که بر روی یا در داخل ساک های دستی و کیف پولشان، یک شماره تلفن قرار دهند، از آوردن کارت های اضافه جز شناسنامه یا یکی از مدارک شناسایی خودداری کنند و خانم ها نیز از آوردن اشیای قیمتی با خود به این سفر معنوی جدا پرهیز نمایند.

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...