خانه / ویژه ها / جلسه ۱۲۸ مرجع شناسی کتب عاشورایی: تحلیل و بررسی کتاب پس از پنجاه سال

جلسه ۱۲۸ مرجع شناسی کتب عاشورایی: تحلیل و بررسی کتاب پس از پنجاه سال

صد و بیست و هشتمین جلسه مرجع شناسی و منبع شناسی کتب عاشورایی شب گذشته، ساعت ۲۱ در سالن همایش کتابخانه علامه مخبر برگزار شد. این برنامه با تلاوت آیاتی از قران کریم و مولودی خوانی توسط مداح اهل بیت جناب آقای سپهری آغاز شد سپس مدیر موسسه عاشورا جناب آقای خاضعی نیا شعر و متن ادبی به مناسبت میلاد امام رضا(ع) قرائت کردند و پس از آن جناب آقای دکتر محمدرضا سنگری، محقق عاشورایی پس از تبریک روز ولادت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) چند روایت از امام رضا(ع) را مطرح کردند که در اینجا یکی را عنوان می کنیم:
ان من علامات الفقه: الحلم و العلم , و الصمت باب من ابواب الحکمه. ان الصمت یکسب المحبه, انه دلیل على کل خیر. تحف العقول, ص ۴۴۵٫
از نشانه هاى فقاهت علم و بردبارى و علم و خاموشى است . همانا خاموشى محبت مى آورد و راهنماى بر امر خیر مى باشد.
سپس به تفسیر این روایت پرداختند: در قرآن و در فرهنگ اهل بیت(ع) فقیه یعنی دین شناس. یکی از نکات مهم که باید به آن توجه کرد این است که همیشه در کنار کلمه ی علم، کلمه ی حلم نیز آمده است و این اهمیت صبر و تحمل سختی در تحصیل علم را روشن میکند. از نشانه های دین شناسی سکوت است. سکوت یکی از درهای حکمت است. سکوت از ندانستن نیست اتفاقاً عین دانستن است. یکی از میوه های سکوت جذب محبت است و سکوت همیشه خیر است.
سپس دکتر سنگری مبحث خودرا که ادامه ی بررسی کتاب پس از پنجاه سال از استاد بزرگوار دکتر سید جعفر شهیدی آغاز کردند:
تمام کتاب پس از پنجاه سال پاسخ به یک پرسش است:
چه شد که پنجاه سال بعد از رحلت پیامبر(ص) کربلا ایجاد شد و فرزند او را غریبانه و مظلومانه در نزدیکی شهری که روزی پدرش برآن حکومت می کرد به شهادت رساندند و خانواده و یارانش را به اسارت گرفتند.
این کتاب دارای سی فصل است که در هر کدام یکی از عوامل تأثیرگذار در ایجاد چنین شرایط و فضا و موقعیت تاریخی را تبیین و تحلیل و بررسی کرده است.
این کتاب کتابی است بسیار بسیار خواندنی و شیرین و دارای نثری بی نقص و زیباست. این کتاب یکی از زیباترین کتاب هایی است که درباره عاشورا نگاشته شده است.

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...