خانه / چهره ها در منابع / یاران حسین(علیه السلام)

یاران حسین(علیه السلام)

IMG121

نام کتاب: یاران حسین(علیه السلام)

مؤلف: علامه آیه الله شیخ محمدمهدی شمس الدین

به کوشش: سامی غریری

مترجم: محمدباقر معموری

محل نشر: تهران

ناشر: کلمه الحق

تاریخ انتشار: ۱۳۸۵

تعداد صفحات: ۲۵۶

کتاب حاضر به یکی از ابعاد قیام امام حسین(ع) که تا کنون به مطالعه گذاشته نشده، می‌پردازد و آن بُعد تاریخی و بشری قیام است که منظور از آن بررسی تاریخی شخصیت‌هایی است که در این نهضت به شهادت رسیدند- اما نه از جهت اخلاص و ایمانی که از خود نشان دادند و با مرگ خویش آن را به اثبات رسادند که از جهت وابستگی قبیله‌ای آنان و موقعیت انسانی آنها و جایگاه جغرافیاییشان و موقعیت اجتماعیشان و سن و سال آنها و دیگر اموری که به احوال شخصی آنها مربوط می‌شود.
همچنین در این پژوهش به بررسی شخصیت‌های دیگری پرداخته شده که در این قیام سهیم بودند و از افراد مهم و یا توده آن بودند و به دلایلی فرصت مشارکت در آن را از دست دادند و در عین حال حسن موالات خود را از دست ندادند.

این کتاب شامل سه بخش می باشد:

بخش اول؛ در آمدی درباره اندیشه اصلی کتاب و ابعاد آن و معرفی منابع بحث.

بخش دوم؛ بررسی و معرفی تعدادی از شهیدان قیام امام حسین(ع)، بنی هاشمی و غیر آنها در کوفه و کربلا و ارایه شرح حالی از هر یک به اقتضای داده‌های موجود. در پیوست‌های این فصل، زیارت منسوب به ناحیه مقدسه و زیارت رجبیه آورده شده است. سپس به بررسی وضعیت استنادی این دو زیارت پرداخته و زیارت نخست را معتبر شمرده و زیارت دوم را در درجه دوم اعتبار قرار داده است.

بخش سوم: دلالت‌های تاریخی که از معلومات موجود درباره شخصیت شهیدان و وضعیت دولت و جامعه و فضای کشمکش و درگیری و مقدمات و پیامدهای آن به دست می‌آید.

برخی از منابع استفاده شده در نگارش کتاب:

  • الفصول المهمه ۲- مثیرالاحزان ۳- مروج الذهب و معادن الجوهر ۴- الکامل فی التاریخ
telegram

همچنین ببینید

خورشید جوانان؛ شرح زندگانی و کرامات حضرت علی اکبر(ع)

نام کتاب: خورشید جوانان؛ شرح زندگانی و کرامات حضرت علی اکبر(ع) مؤلف: سید محمد حسینی ...