خانه / معرفی کتاب و پایان نامه / معرفی کتاب کتابخانه / پرتوی از مکتب عاشورا؛ رخدادها و فضیلت‌ها

پرتوی از مکتب عاشورا؛ رخدادها و فضیلت‌ها

نام کتاب: پرتوی از مکتب عاشورا؛ رخدادها و فضیلت‌ها

مؤلف: محمدحسن حائری

محل نشر: مشهد

ناشر: بنیاد پژوهش‌های اسلامی

سال انتشار: ۱۳۹۲

تعداد صفحات: ۴۶۳

بنیاد پژوهش‌های اسلامی با هدف ترویج و نشر معارف اهل بیت علیه السلام آثار گوناگونی را منتشر ساخته است که هر یک از زاویه‌ای به ابعاد گسترده شخصیت نورانی ائمه‌علیه السلام پرداخته اند.

در همین راستا، کتابی که فراروی شماست، گزارشی از زندگی و قیام ابا عبدالله الحسین‌علیه‌السلام و نیز فضیلت زیارت و اقامه عزا بر آن امام همام را با نظمی منطقی و در قالب فرازهایی فشرده و کوتاه به تصویر می‌کشد.

این کتاب دارای چهار بخش می‌باشد و هر بخش از فصل های متعددی تشکیل شده است. توضیح مختصر بخش‌ها به ترتیب در ذیل ذکر خواهند شد.

بخش نخست کتاب به وقایع مربوط به ولایت امام تا هنگام ورود به کربلا می باشد، بخش دوم به وقایع کربلا و عاشورا می پردازد ، بخش سوم ، حوادث مربوط به اسارت اهل بیت علیه السلام را در بر می گیرد. و بخش آخر به فضیلت زیارت و ثواب گریه و اقامه عزا بر امام حسین(ع) پرداخته و نیز دیدگاه‌های برخی از اندیشمندان بزرگ جهان در خصوص این بزرگ مرد تاریخ اسلام را نقل می کند.

عناوین برخی از فصول عبارتند از:
۱-
از مرگ معاویه تا ورود به کربلا ۲- از ورود به کربلا تا شب عاشورا   ۳- شهدای اهل بیت(ع) ۴- از ورود به شام تا مدینه ۵- گریه بر امام حسین(ع) ۶- امام حسین(ع) در منابع اهل سنّت   ۷- امام حسین(ع)‌از منظر رهبران و اندیشمندان مذهبی، علمی و سیاسی جهان

برخی از منابع استفاده شده در نگارش کتاب عبارتند از:

  • اعیان شیعه ۲- مثیرالأحزان ۳- تحف العقول عن آل الرّسول ۴- تاریخ ابن خلدون
telegram

همچنین ببینید

حماسه عاشورا، قیام امام حسین از دیدگاه امام خمینی (ره )

نام کتاب: حماسه عاشورا،قیام امام حسین(ع) از دیدگاه امام خمینی (ره )   گردآورنده: مرتضی روحانی ...