خانه / تحریف ها و آسیب ها / عاشورا از دیدگاه ابن عربی

عاشورا از دیدگاه ابن عربی

عاشورا از دیدگاه ابن عربیReviewed by Admin on Oct 30Rating:

قاضی ابوبکر محمدبن عبدا… بن عربی اشبیلی معروف به ابن عربی( ۴۶۸ـ ۵۴۳ هـ ق) از محدثان سلفیه و از فقیهان مالکی است. او کتابی دارد به نام« العواصم من القواصم» که با مطالعه آن آشکار می‌شود که تنها هدف او برای نوشتن این کتاب برای دفاع از بنی‌امیه و تحریف تاریخ و وارونه کردن حقایق بوده تا بدین وسیله بتواند اهل‌بیت نبوت بویژه آل علی‌ـ علیه السلام‌ـ و آل ابی‌طالب را تحقیر و شیعیان را تکفیر کند.
این کتاب با گزارش مختصری از وفات رسول‌ا…‌ـ صلی ا…‌علیه و آله و سلم‌ـ و در ادامه درباره‌ِ آن روزهای بسیار سخت چنین می‌نگارد که اصحاب بویژه ابوبکر و عمر در آن لحظات بحرانی به فکر امت و راهنمایی مسلمانان بودند و علی، فاطمه و عباس فقط به دنیای خود و میراث فدک و‌‌‌‌… می‌اندیشیدند .
ابن عربی تحریف حقایق را بدین‌گونه قدم‌به‌قدم تعقیب می‌کند و یکی‌یکی خلفای سقیفه و دشمنان علی ـ علیه السلام ـ و رسول‌ا…‌ـ صلی ا… علیه و آله‌ وسلم‌ـ مانند: مروان، معاویه، طلحه، زبیر و عمرعاص را تبرئه و تقدیس می‌کند؛ تا سرانجام می‌رسد به یزیدبن معاویه و باز به ستایش او می‌پردازد. او به هیچ وجه از تقدیس‌گویی سلسله خلفا دست بر نمی‌دارد. و تا آنجا پیش می‌رود که قرآن، اسلام و رسول اسلام‌ـ صلی ا.. علیه و آله وسلم‌ـ را نیز به پای یزید قربانی می‌کند: و این کار او به خاطر این است که می‌داند این رشته سر دراز دارد و جنگ جمل، نهروان و صفین و شهادت امام حسن و امام حسین‌ـ علیهما السلام‌ـ همه و همه از سقیفه سرچشمه می‌گیرد؛ بدان معنا که ابوبکر به معاویه میدان داد و عمر قدرتش بخشید و عثمان آزادتر و ظالم‌ترش کرد تا اینکه نوبت به یزید رسید. وی برای تقدیس یزید بارها و بارها به امام حسین‌ـ علیه السلام‌ـ توهین کرد. یکی از سخنانی را که او بر سر زبان‌ها انداخت این بود که: « إنَ الْحُسین قَتَلَ بِسَیفِه جَدِهِ» حسین با شمشیر جدش کشته شد. آنجا که می‌نویسد: « کسی به جنگ با حسین از خانه‌اش خارج نشد، مگر اینکه خبری را از رسول خداـ صلی ا… علیه و آله و سلم‌ـ تأویل کردند، و با او نجنگیدند، مگر به سبب حدیثی که از جدش سرآمد پیامبران شنیده‌بودند که خبر از تباهی حال می‌داد و همگان را از دخول در فتنه بر حذر می‌داشت. سخنان پیامبر در این‌باره فراوان است و از آن‌هاست آن سخن پیامبر ـ‌صلی ا… علیه و آله و سلم‌ـ که گفت: به زودی فتنه‌ای به پا خواهد شد و هرکس که بخواهد در میان این امت متحد، تفرقه بیندازد با شمشیر گردنش را بزنید، هر کس که باشد هیچ فرقی نمی‌کند. و مردم به او[ امام حسین ‌ـ‌علیه السلام‌ـ ] شوریدند مگر به دلیل همین حدیث و امثال آن. »

telegram

همچنین ببینید

اسطوره‌سازی و افسانه‌پردازی

عمر این کار را با توجه به حس کمال جویی و قهرمان‌طلبیِ نهاد بشر می‌توان ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.