خانه / سخنرانی / متن سخنرانی / ویژگی های انصار المهدی ( ع )ـ حجه‌الاسلام ماندگاری

ویژگی های انصار المهدی ( ع )ـ حجه‌الاسلام ماندگاری

ویژگی های انصار المهدی ( ع )ـ عاشورا ۸۳
هزار نفر سوار قطار شدند فقط دویست نفر پیاده شدند برای نماز، پس هشت صد نفر دیگر چه شدند؟ این‌ها مسلمان نیستند؟
امام زمان (عج ) برای نماز اول وقت حاضر هستند پس من هم باید حاضر باشم. امام زمان(عج ) موقع دفاع از مظلوم حاضر است، من هم باید حاضر باشم. برای دفاع از محرومین حاضر است، من هم باید حاضر باشم. برای دفاع از کیان اسلام امام زمان( عج ) حاضر است، من هم باید حاضر باشم.
خیلی ها ادعای‌‌‌یاری کردند ولی مدتی که نیاز به‌‌‌یاری آن ها بود حاضر نشدند. این چه جور ادعای‌‌‌یاری است؟ امام زمان در مجلس گناه غائب است من هم غائب باشم. خیلی جاها امام زمان(عج ) حاضر، ولی ما غائب هستیم. باید جسارت داشته باشیم و از مجلس گناه بیرون بیائیم. اگر ادعای‌‌‌یاری داریم اگر نمی‌توانیم حداقل حریف خودمان بشویم.
امام زمان (عج) در موقع تهمت، غیبت و دروغ غائب است من هم غائب هستم. امام زمان (عج) سر سفره‌ای که لقمه‌ی حرام و اسراف و تجمل باشد غائب است من هم غائب هستم.
خیلی جاها امام زمان (عج) غائب است ولی ما متأسفانه نفر اوّلیم. خیلی جاها هم امام زمان (عج) حاضر است ولی ما غائب هستیم.‌‌‌ یکی از جاهایی که امام زمان (عج) خیلی می‌رود سر مزار شهدای گمنام است. خیلی‌ها او را در آنجا دیده‌اند. این‌ها عزیزان ما هستند.‌‌‌ یکی دیگر از جاهایی که امام زمان (عج) به آنجا می‌روند خانه‌ی فقرا و مستمندان است. جایی که بی عفتی شود امام زمان(عج) برای امر به معروف و نهی از منکر حاضرند پس من هم باید حاضر باشم این نرخ شب عاشورا است. شب عاشورا فقط شب سینه زدن و شور نیست. نمی‌گویم که شور نداشته باشید و قطعا باید شور داشته باشیم این شور باید تبدیل به شعور بشود، ویژگی سوم انصارالمهدی اطاعت است اطاعت از قرآن و عترت، اطاعت ما امروز باید از نائب امام زمان(عج) باشد. نائب امام زمان (عج) مقام معظم رهبری است و قطعا ًعزیزان بدانید اگر نیابت ایشان مورد تأیید امام زمان (عج)نبود نمی‌توانست سکان دار، این حرکت باشد. به خدا قسم نیابت این سید بزرگوار مورد امضای حضرت مهدی(عج) است، هر کس تخلف کند به صاحب این شب ضرر کرده است. ما نمی‌گوییم ولی فقیه معصوم است؛ اصلا ً کسی چنین ادّعایی ندارد. اصلا ً نباید معصوم باشد، تا ما تشنه‌ی معصوم باشیم. ولی پاکترین انسان است و سعی در این دارد که پاکترین انسان باشد. خود من با ادّله در مورد این قضیه تحقیق کرده‌ام و به ادّله مختلف اثبات شده که نیابت ایشان مورد توجّه امام زمان(عج) صلوات ا… علیه قرار گرفته است
از ویژگی انصار المهدی (عج) اطاعت از ولایت است. توجیه نکنید. ویژگی چهارم تسلیم است آیه ۶۵ سوره‌ی نساء.
تسلیم‌‌‌یعنی چه؟ می‌خواهم با عملکرد عباس (ع) نشانتان بدهم. تسلیم ترین انسان در تاریخ کربلا عباس(ع) است. تسلیم یعنی این که دنبال امام حرکت می‌کند حرف هم نمی‌زند. به امام علی(ع) گفتند: رابطه‌ی شما با پیغمبر چگونه است؟ پاسخ دادند: که رابطه‌ی من با پیغمبر مثل بچه شتر به مادرش است، بچه‌ی شتر، دنبال مادرش راه افتاده سرش را پایین می‌گیرد و دقیق می‌رود. حضرت فرمود: من هم سرم را پایین انداخته دنبال پیامبر دقیق می‌روم این را می‌گویند، تسلیم.
روز هشتم ذی الحجه امام حسین(ع) از مکـّه بیرون رفتند تعداد زیادی از‌‌‌ یاران حدود هزار نفر همراه ایشان از مکـّه بیرون آمدند. در شب آخر تعداد به هفتاد و دو نفر رسید.
ای انصارالمهدی (عج) حواس خود را جمع کنید. بعضی‌ها اوّل انصار هستند و شب آخر انصار نیستند. اکثر‌‌‌ یاران هنگام خروج از مکـّه برایشان سؤال پیش آمد و از امام پرسیدند که داریم کجا می‌رویم؟ عباس(ع) تنها کسی بود که یک کلمه هم سؤال نکرد امام حسین (ع) هنگامی که می‌خواستند به کربلا بروند از حضرت عباس(ع) سؤال کردند: عباسم تو نمی‌خواهی بپرسی کجا می‌خواهیم برویم؟ گفت: نه مولای من، سید من و آقای من، کعبه‌‌‌ی من تویی زمزم من تویی. مروه‌ی من تویی. حسین جان، امام زمان من تویی. از شما بپرسم کجا داریم می‌رویم؟ صفای من تویی، حرم من تویی، آقا جان تا من تو را دارم همه چیز دارم. چرا سؤال کنم در صورتی که همه‌ی هستی من تو هستی. وقتی با تو هستم از تو سؤال کنم که چرا از مکـّه دارم بیرون می‌روم؟
کعبه‌‌‌یک سنگ نشانی است که ره گم نشود / حاجی احرام دگر کن ببین‌‌‌یار کجاست
من‌‌‌یار خود را پیدا کرده ام، تعبـّد، تقلید کورکورانه نیست تعبـّد تقلید آگاهانه، عاشقانه و عارفانه است. و سه ویژگی دارد: در آن، عشق، آگاهی و  معرفت است؛ آگاهانه، عاشقانه، عارفانه.
یاران امام حسین (ع) تسلیم بودند. بعضی ها وقتی دو کلاس درس می‌خوانند، می‌خواهند احکام اسلام را عوض کنند. می‌گویند اگر من به جای پیامبر(ص) بودم این حکم را نمی‌دادم، این کار را نمی‌کردم، این تصمیم را نمی‌گرفتم. ببخشید شما، چه‌کاره‌اید که بخواهید حرف بزنید؟ پیامبر(ص) عقل کل بوده است و از ناحیه‌‌‌ی اقدس الهی حرف زده است. تسلیم در برابر حکم دین رمز موفقیت انصارالحسین(ع) است.
یکی نزد امام صادق(ع) آمد و شروع به چاپلوسی و ادعای مخلص بودن در برابر امام (ع) کرد. امام برای امتحان ایشان به او گفت وارد تنور روشن بشو. آن شخص شروع کرد به توجیه کردن که من جوان هستم، زن و بچه دارم. دلت می‌آید که از من بخواهی که وارد تنور روشن شوم و بسوزم حضرت رو به غلام خود کرد و فرمود که برو درون تنور. غلام گفت: چشم، و رفت درون تنور. آن شخص به امام گفت آقا آن غلام بیچاره در تنور سوخت و خاکستر شد اجازه دهید که او را در بیاوریم حضرت دید که نه هنوز آن شخص درست نشده است. فرمود برویم احوال حال تنوری را بپرسیم. حضرت در تنور را برداشت آن شخص دید که غلام وسط شعله‌های آتش مثل این است که وسط باغچه‌ای پر از گل نشسته است و سالم سالم بود. امام فرمود قبل از این که تو تسلیم من باشی آتش به اذن خدا تسلیم من است.
متوکل عباسی لعنت ا… علیه امام هادی(ع) را در قفس شیرها انداخت و فکر کرد که شیرها امام را تکه پاره می‌کنند. ولی مشاهده کرد شیرها در برابر امام هادی(ع) زانو زدند و با امام حرف می‌زدند و گریه می‌کنند. آبروی متوکل رفت و امام(ع) را از قفس شیرها بیرون آورد. این جا شیرها تسلیم امام هادی(ع) بودند ای کاش که اسب‌های کربلا می‌دانستند که کجا و بدن چه کسی را زیر پایشان لگدمال می‌کنند.
باید اطاعت و تسلیم ما از حکم دین باشد. باید رسالت و تقلیدمان از روی رساله مرجع تقلید باشد. در مجلسی بودم یکی گفت، دست بزنید و اگر گناهی داشت گردن من باشد. من بلند شدم رفتم پشت تریبون و گفتم شراب بخورید گناهش گردن من. همه شروع کردند به خندیدن که این چه حرفی است که می‌زنید نمی‌شود این کار را بکنیم. گفتم چه طور می‌شود دست بزنید ولی نمی‌شود شراب بخورید؟ در این جور مواقع باید سراغ حکم مرجع تقلید خود بروید و ببینید که چه فتوایی داده است. همان طور که برای چشم درد به متخصص چشم، برای دندان درد به متخصص دندان، برای خرابی ماشین به متخصص خودرو ( مکانیک ) می‌رویم در مورد دین هم باید سراغ متخصص دین برویم و خودمان متخصص نشویم. همان جور که تسلیم تجویز پزشک هستیم تسلیم امر مرجع تقلید هم باشیم. تسلیم محض. نمی‌توانیم بگوئیم که دلمان می‌خواهد.
آیۀ ا… عظمی‌بروجردی در خیابان‌های قم آمدند و به عزادارها گفتند که مقلد چه کسی هستند؟ گفتند شما. حاج آقا به آن‌ها گفتند اگر حکم من را قبول دارید من می‌گویم که این گونه عزاداری نکنید. که لباس خود را جلوی خانم‌های نامحرم در بیاورید و سینه بزنید. بعضی از عزادارها پاسخ دادند که ما سیصدو شصت و چهار روز مقلد شما هستیم ولی امروز مقلد خودمان هستیم. برای چه عزاداری می‌کنیم؟ برای دلمان؟
وپژگی پنجم: سبقت، در هر باب خیری. برای نماز جماعت، استقبال روزه‌‌‌ی ماه رمضان، برای امر به معروف و برای هیئت درست کردن و سایر کارهای خیر نفرات اول هستند.‌‌‌ یاران ابا عبد ا…(ع) سبقت گرفتند. السابقون السابقون اولئک المقربون.
پنج ویژگی انصارالمهدی (ع) را بیان کردیم . ا ــ معرفت به حق امام (ع) ۲ ــ محبت و عشق کامل نسبت به امام تا جایی که حاضر باشیم تمام هستی خود را فدای امام کنیم ۳ ــ اطاعت نسبت به امام ۴ ــ تسلیم در برابر امام و ولایت ۵ ـ سبقت در مسیر امام.
اگر این گونه بودیم قطعا ًخدا امام زمانمان را به ما می‌رساند. امام زمان(عج) سر و صدا و جیغ نمی‌خواهد. امام زمان (عج) که پا برهنه، سر برهنه و لخت نمی‌خواهد.‌‌‌ یار می‌خواهد‌‌‌، یاری که در تمام زندگی‌‌‌یار او باشد در کسب و کار، اداره ، سینما، دانشگاه و مدرسه. در همه جا مایه‌‌‌ی افتخار امام زمان(عج) باید باشیم.
بعد از‌‌‌ یکی از سخنرانی‌هایم جوانی آمد و گفت حاج آقا‌‌‌ یک نصیحت به من بکنید که از این به بعد رابطه‌ام با امام زمان(عج) قشنگ‌تر شود به او گفتم که از امام رضا(ع) بخواه که مایه‌‌‌ی آبروریزی و ننگ برای امام نباشیم مایه‌‌‌ی افتخار باشیم.
خدایا از این لحظه به بعد ما را از امام حسین (ع) جدا نفرما. خدایا مزه‌‌‌ی با امام حسین(ع) بودن را به ما بچشان مخصوصا ً جوانان. خدایا لذت گناه را از دل‌های ما بیرون بفرما. خدا توفیق نگهداری این اشک‌ها را تا لحظه‌‌‌ی مرگ و شب اول قبر کرامت بفرما. خدایا دل امام زمان را از ما راضی و خشنود بگردان. دشمنان دین و قرآن همین امشب به ناله‌های بچه‌های ابا عبدا…(ع) رسوا بگردان. تمام مریض‌ها را شفای عاجل عنایت بفرما. زیارت کربلا را نصیبمان بفرما. خدایا هر چه گفتیم و نگفتیم برآورده به خیر بگردان. الهی آمین. 

telegram

همچنین ببینید

حضرت علی اکبر(ع)

سخنران: دکتر محمدرضا سنگری   فرزندان امام حسین(ع): بر اساس منابع تاریخی‌ معتبر امام‌حسین(ع) نه ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.