دکتر انسیه‌ خزعلی‌

index

تولد و تحصیلات

دکتر انسیه‌ خزعلی‌ در سال‌ ۱۳۴۲ در قم‌ به‌ دنیا آمد. وی فرزند آیت‏الله خزعلی (ابوالقاسم) است.

ایشان پس‌ از اتمام‌ دوره‌ راهنمایی‌، همزمان‌ با ادامه‌ دروس جدید، در سال‌ ۱۳۵۶ وارد حوزه‌ علمیه‌ خواهران‌، که‌ در آن‌ سالها توسط‌ شهید قدوسی‌ تأسیس‌ شده‌ بود، شد. پس‌ از پایان‌ سطح‌، تحصیلاتش‌ در رشته‌ زبان‌ و ادبیات‌ عرب‌ را تا مقطع‌ دکتری‌ در دانشگاه‌ تهران‌ ادامه‌ داد، و در سال‌ ۱۳۷۸ از رساله‌ دکتری‌ خود دفاع‌ کرد.

فعالیت ها

فعالیتهای‌ فرهنگی‌ و اجتماعی‌ وی‌، از همان‌ دوران‌ راهنمایی‌ و دبیرستان‌، با تشکیل‌ انجمنهای‌ مذهبی‌ و انتشار نشریات‌ منطقه‌ای‌ شروع‌ شد. مقاله‌ وی‌ در مراسم‌ شهادت‌ برادرش‌، در دوران‌ انقلاب‌ (اردیبهشت‌ ۵۷) به‌ عنوان‌ «پیام‌ خواهر شهید»، تکثیر و در شهرهای‌ مختلف‌ منتشر شد.

با پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌، از طریق‌ همکاری‌ با نهادهای‌ گوناگون‌، از جمله‌ آموزش‌ و پرورش‌، کانون‌ پرورش‌ فکری‌ کودکان‌ و نوجوانان‌، سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی‌، سازمان‌ فرهنگ‌ و ارتباطات‌ اسلامی‌، بعثه‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در سازمان‌ حج‌ و دانشگاهها، به‌ فعالیتهای‌ مختلف‌ فرهنگی‌ و اجتماعی‌ خود در مناطق‌ مختلف‌ کشور، از جمله‌ کردستان‌، بندرعباس‌، شیراز و… ادامه‌ داد.

ایشان عضو هیئت علمی دانشگاه، مترجم و پژوهشگری که اثر پژوهشی عالمانه وی ، با عنوان “امام حسین در شعر معاصر عربی” در جشنواره قلم زرین سال ۱۳۸۴ انجمن قلم، به عنوان پژوهش برگزیده سال انتخاب شد.

ایشان پایان نامه هایی با عنوان روش متصوفه در تفسیر قرآن کریم. قرآنی، جاهلیت در آیینه قرآن نیز در دوران تحصیلات تکمیلی کار کرده اند.

او هم‌ اکنون‌ ضمن‌ ادامه‌ فعالیتهای‌ فرهنگی‌، همکاری‌ با برخی‌ مراکز علمی‌ و پژوهشی‌، تالیف‌ مقالات‌ متعدد علمی‌، عضویت‌ در هیئت‌ علمی‌ و تبلیغی‌ بعثه‌ مقام‌ معظم‌ رهبری‌ در ایام‌ حج‌، تدریس‌ در دانشگاه‌ و مدیریت‌ گروه‌ زبان‌ و ادبیات‌ عرب‌ دانشگاه‌ الزهراء (س‌) را به‌ عهده‌ دارد و عنوان‌ «دانشجوی‌ نمونه‌ کشوری‌» و «پژوهشگر نمونه‌» را نیز در کارنامه‌ فعالیتهای‌ علمی‌ خود دارد.

آثار

* امام حسین (ع) در شعر معاصر عرب، انتشارات امیر کبیر، ۱۳۸۳

* زیبایی شناسی کلام زینب (س)، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۸۶

* تصویرعصر جاهلی در قرآن، انتشارات امیر کبیر، ۱۳۸۸

* وهابیت و بازنگری از درون، نشر مشعر، ۱۳۸۷

* تفکر نحوی عرب، نشر خورشید باران، ۱۳۸۷

* تصحیح برداشتها، انتشارات دانشگاه الزهراء ومشعر، ۱۳۹۰

* آرایه‌های ادبی در کلام زینب (س)، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۹۰ و…..

 

 

 

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...