خانه / چهره ها در منابع / گروه دوم – شهیدان نبرد نخستین(تیر باران صبح)

گروه دوم – شهیدان نبرد نخستین(تیر باران صبح)

توضیحی در مورد این گروه:

گرو دوم – شهیدان نبرد نخستین(تیر باران صبح):

صبح عاشورا پس از آراستن لشکرها در دو سو، بوی جنگ فضای میدان را پر کرده بود. عمرسعد پرچم نبرد را به دُرید، غلام خود، سپرد. نصایح امام کارگر نیفتاد. حتی عمرسعد را به ملاقات خواند و هشدار و اندرز داد که رویای گرگان و ری را اعتبار و اعتمادی نیست. عمرسعد خشمگین و برافروخته فریاد زد: ای سپاه در انتظار چه هستید؟ به یک باره هجوم آورید که یک لقمه بیش نیستند. آن گاه تیر در کمان نهاد و به سمت سپاه امام پرتاب کرد و گفت: شما نیز شاهد باشید که من نخستین کسی هستم که تیر انداختم.
رزمگاه زیر بال و پر تیرها تیره شد. یاران پاکباز عاشورا، عاشقانه و صبورانه ایستادند و حماسه عظیم صبح کربلا را رقم زدند. زمین ارغوانی شد. عاشقان پر و بال گشودند و تن ها، سرشار تیر بر خاک افتادند. شهیدان نخستین حمله، در فاصله سنی۲۰ تا۷۰ ساله بودند. تیرباران با هدف‌گیری ویژه نبود و به شیوه کور، مجموعه سپاه نشانه و هدف بود. در میان صحابه شهید نخستین حمله، چهره های بزرگ حتی تنی چند از یاران پیامبر دیده می شدند. سی و شش تن از پنجاه و دو تن شهید حمله اول اهل کوفه بودند، همان گونه که در مجموعه پیشاهنگان شهید سهم عمده از آن شهیدان کوفه بود. هفت تن از شهیدان اهل مدینه و نه تن اهل بصره که به دلیل تیر باران همزمان، نمی توان معلوم کرد که نخستین تا آخرین شهید کدامند. تنها قراینی نسبی تقدم و تأخرها را روشن می سازد.
(برگرفته از کتاب آینه داران آفتاب ج۱، دکتر محمدرضا سنگری، ص۳۷۱)

نوشته بالا که به قلم زیبا و دلنشین دکتر محمد رضا سنگری نگاشته شده است، به خوبی این گروه را( ۱۳ گروه مشخص شده توسط آقای دکتر سنگری و اعضای موسسه) معرفی می کند.
ما در نظر داریم در شماره های آینده در این بخش( چهرها در منابع) به معرفی چهره های گروه۲ و نیز چند کتاب در مورد شرح حال آنها بپردازیم. این قسمت به لحاظ معرفی کتاب های مربوط به شخصیت ها یک کار بدیع و تازه است و نسبت به دیگر مطالب مشابه که در سایت‌ها ارائه می شود از این حیث شاخص است.
همانند گروه ۱ در هر شماره یک شخصیت مورد بررسی قرار می گیرد.

امید داریم تا پایان معرفی چهره‌های سیزدهمین گروه با ما همراه باشید.

telegram

همچنین ببینید

خورشید جوانان؛ شرح زندگانی و کرامات حضرت علی اکبر(ع)

نام کتاب: خورشید جوانان؛ شرح زندگانی و کرامات حضرت علی اکبر(ع) مؤلف: سید محمد حسینی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.