شفاء الصدور

sp07$007

نام کتاب: شفاء الصدور
مؤلف: ابوالفضل الطهرانی
ناشر: مرتضوی
محل نشر: مرتضوی
سال انتشار: ۱۳۷۶
تعدادصفحات:۵۹۲
موضوع: زیارتنامه ها
کتاب شفاء الصدور، مفصلترین و مشهورترین و مهمترین کتاب در شرح زیارت عاشوراست. زبان کتاب، فارسی و تاریخ نگارش آن در سال ۱۳۰۹ قمری است. مطالب کتاب در دو باب و یک خاتمه گنجانده شده است.
در باب اول، نخست به سند زیارت عاشورا و متن آن می‌پردازد و مابقی مطالب این باب در دو مقصد و یک خاتمه ارائه شده که مقصد اول مشتمل بر دو فصل است: شرح حال راویان زیارت عاشورا و نقد گفتاری از علامه مجلسی در مقصد دوم از وجوه کیفیت خواندن زیارت عاشورا سخن رفته است.
باب دوم بیشتر مطالب کتاب را در بر می‌گیرد. این باب شامل ترجمه و شرح حال زیارت عاشورا است. در پایان این کتاب یک فصل آمده که شامل چهار مطلب و در شرح دنباله زیارت مزبور است. خاتمه کتاب در دعای صفوان «مشهور به علقمه» است. از آنجا که این دعا جز زیارت عاشورا نیست در شرح آن، به تفصیل شرح زیارت عاشورا پرداخته است و تنها عبارتهای مشکل آن شرح داده شده است. نویسنده در ضمن این باب، به تناسب از مسائل متعددی سخن گفته است. از جمله شرح حالی از ابو سفیان، معاویه، یزید، ابن زیاد و ابن سعد و … همچنین از اختصاص لقب امیرالمؤ منین به علی(ع) و درباره‌ی کنیه ابوعبدالله برای امام حسین(ع) و … سخن گفته است.

telegram

همچنین ببینید

حماسه عاشورا، قیام امام حسین از دیدگاه امام خمینی (ره )

نام کتاب: حماسه عاشورا،قیام امام حسین(ع) از دیدگاه امام خمینی (ره )   گردآورنده: مرتضی روحانی ...