خانه / معرفی کتاب و پایان نامه / معرفي پايان نامه / بررسی و تحلیل شعرهای عاشورایی شاعران استان ایلام دهه های ۷۰-۸۰- ۹۰

بررسی و تحلیل شعرهای عاشورایی شاعران استان ایلام دهه های ۷۰-۸۰- ۹۰

===691992

نام پایان نامه: بررسی و تحلیل شعرهای عاشورایی شاعران استان ایلام دهه های ۷۰-۸۰- ۹۰

پژوهشگر: رضا جابری

تحصیلات: کارشناسی ارشد

دانشگاه محل تحصیل: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول

سال انجام تحقیق: ۱۳۹۲

استاد راهنما: علی حسن سهراب نژاد

استاد مشاور: نصراله امامی

شعر عاشورایی از مهمترین وجوه شعر آیینی است که گرچه از قدیم در شعر شاعران وجود داشته اما در دهه‌های اخیر بیش از پیش در شعر شاعران نمود پیدا کرده است. این اشعار به ویژه در آثار شاعران مرزنشین که مجاور عتبات عالیات(ع) هستند از جمله شاعران ایلامی نقش پررنگ‌تری داشته است. این پژوهش می‌کوشد با استفاده از نظریه‌ی عناصر شعری محمدرضا شفیعی کدکنی در ادوار شعر پارسی به بررسی و تحلیل شعرهای عاشورایی این خطه در دهه‌های(۹۰-۸۰-۷۰) که البته برای نخستین بار در استان ایلام بدان پرداخته شده است را به دوستداران این سبک ادبی(عاشورایی) ارائه نماید.

از آنجا که استان ایلام یکی از استان‌هایی بوده که مستقیماً درگیر جنگ ۸ ساله شد، توجه به واقعه‌ی عاشورا و شباهت‌های آن با جنگ تحمیلی از یک سو و بالا بودن محبت و دوستداری اهل بیت از سوی دیگر باعث گردید تا شاعرانی همچون عبدالجبار کاکایی- جلیل صفر بیگی، بهروز سپیدنامه، بهروز یاسمی، حبیب اله بخشوده، نورمحمد ناصری، کیومرث مرادی مهر، عبدالحسین رحمتی، سالم پوراحمد، با ذهنی تلطیف یافته با شور مذهبی و زبانی نو و پراحساس در قالب شعر عاشورایی آثاری ماندگار به جامعه عرضه کنند.

در این پژوهش با توجه به دامنه‌ی آثار، سهم عمده‌ای از بررسی به اشعار سه تن از شاعران مطرح ایلامی یعنی جلیل صفر بیگی، بهروز سپیدنامه و عبدالجبار کاکایی اختصاص یافته است. در بررسی اشعار عاشورایی این شاعران، پژوهشگر به بررسی عناصر شعری و تأثیر آنها بر محتوای اشعار عاشورایی پرداخته است. در این بررسی مشخص شده است که از میان عناصر شعر که شامل عاطفه، تخیل، آهنگ، زبان و شکل می‌باشد، عنصر عاطفه و تخلیل بیشترین کاربرد را داشته است.

اهداف پژوهش:

۱- بررسی فرهنگ عاشورا در شعر شاعران استان ایلام ۲- شناخت بیشتری از شعر و شاعران استان ایلام بویژه آشنایی با سرایندگان عاشورایی این خطه   ۳- بررسی اینکه شاعران ایلامی تا چه حد به مقوله عاشورا نظر دارند.

این پژوهش حاصل تلاش پژوهشگر است که در ۵ فصل انجام پذیرفته است.

فصل اول: کلیات فصل دوم: ادبیات و پیشنه‌ی شعر عاشورایی   فصل سوم: ادبیات عاشورایی در شعر شاعران استان ایلام   فصل چهارم: بررسی عناصر شعر در اشعار عاشورایی شاعران ایلامی فصل پنجم: نتیجه گیری

 

telegram

همچنین ببینید

چرایی سوگواری در سیره و سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)

عنوان پایان نامه: چرایی سوگواری در سیره و سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نام پژوهشگر: ...