خانه / اخبار ویژه عاشورایی / اجرای پروژه افزایش ارتفاع گنبد حرم امام حسین(ع)آغاز شد

اجرای پروژه افزایش ارتفاع گنبد حرم امام حسین(ع)آغاز شد

ستاد بازسازی عتبات عالیات جمهوری اسلامی ایران، پروژه ترفیع گنبد مطهر امام حسین (علیه السلام) و بهسازی ستون‌های مجاور ضریح مقدس را آغاز کرد. پیشرفت این پروژه در فاز اول شامل بهسازی ستون‌های موجود و همچنین افزایش مساحت حول ضریح مقدس سیدالشهدا علیه السلام خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، مهندس محمد حسن کاظم، رئیس بخش فنی حرم امام حسین(ع) در این باره اظهار داشت: این طرح با هدف توسعه فضای تردد زائران و همچنین کاهش ازدحام مخصوصا در ایام زیارت های میلیونی انجام می‌شود.

وی افزود: پیشرفت این پروژه در فاز اول شامل بهسازی ستون‌های موجود و همچنین افزایش مساحت حول ضریح مقدس سیدالشهدا علیه السلام خواهد بود.

مهندس محمد حسن کاظم، همچنین در این باره تصریح کرد: بیش از یک ماه از آغاز طرح ترفیع گنبد مطهر می‌گذرد و این پروژه از بهسازی ستون‌های مجاور مرقد حبیب بن مظاهر (علیه السلام) آغاز شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه ساخت و سازهای اطراف حرم باعث شده گنبد مطهر از فواصل دور قابل رویت نباشد، لذا تصمیم برآن شد فاز دوم این پروژه شامل ترفیع گنبد طلایی به ارتفاع۶متر بالاتر نیز در مرحله دوم صورت گیرد.

این مدیر فنی در حرم امام حسین اظهار داشت:‌با توجه به توافقات انجام شده با جمهوری اسلامی ایران، امید است این پروژه در مدت زمان تعیین شده و با نظارت بخش پروژه‌های مهندسی آستان قدس حسینی پایان یابد.

این گزارش حاکی است، طرح ترفیع گنبد امام حسین (ع) در کرمان در حال انجام است و قرار است این گنبد روی گنبد فعلی امام حسین (ع) بنا شود و احتمالا در سال آینده این پروژه به اتمام برسد.

حسن پلارک،رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات نیز در این زمینه گفته بود: مهندسان و کارشناسان ستاد بازسازی استان کرمان عهده دار اجرای این کار بزرگ شده اند.

وی با یادآوری این که حرم حضرت سیدالشهدا (ع) از ابتدا تا کنون۸بار تخریب و به دست محبان اهل بیت (ع) ساخته و بازسازی شده است، ادامه داد: وقایع نگری، ثبت طرح‌ها و برنامه‌ها، اشخاص و عوامل بازسازی در این مورد بسیار مهم است و باید برای آیندگان ثبت و ضبط شود تا بهره برداری علمی و فنی از آن صورت پذیرد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به این که این کار تاریخی پس از۷۰۰سال به دست ایرانی‌ها انجام می‌شود، اضافه کرد: در این پروژه چهار ستون عریض اطراف ضریح مطهر تبدیل به هشت ستون با ابعاد کوچکتر شده و در بالای آن، گنبد جدید حرم حضرت، نصب خواهد شد.

وی مطالعات انجام شده برای این طرح را بسیار گسترده معرفی و تصریح کرد: دقت فنی و مهندسی، و هم چنین دقت در اجرا ضروری است و لازم است این طرح در موعد مقرر به پایان برسد.

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...