خانه / اخبار ویژه عاشورایی / فضای زیارتی اطراف ضریح امام حسین(ع) ۲ برابر می‌شود

فضای زیارتی اطراف ضریح امام حسین(ع) ۲ برابر می‌شود

آغاز یک طرح منحصر به فرد مهندسی در کربلا ؛

فضای زیارتی اطراف ضریح امام حسین(ع) ۲ برابر می‌شود

رئیس ستاد بازسازی عتبات از آغاز یکی از پیچیده‌ترین طرح‌های مهندسی جهان اسلام با هدف توسعه فضای تردد زائران حرم مطهر امام حسین(ع) خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت از فارس، حسن پلارک گفت: ساختار کنونی حرم سید الشهدا(ع) به­ گونه­‌ای است که فاصله بین ستون­­‌های اطراف ضریح مطهر با دیوارهای جانبی، تنها یک­‌ونیم متر بوده که در ایام خاص و در زمان حضور میلیونی زائران، باعث دشواری در تردد و تشرف زائران به حرم می‌گشت. از این رو طی تفاهمی بین ستاد بازسازی عتبات با تولیت حرم مطهر امام حسین(ع) به منظور افزایش فضای زیارتی و تسهیل در تردد زائران، طرح تقلیل ستون‌ها را در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: این طرح که از نظر فنی و مهندسی جزء پیچیده­‌ترین پروژه­­‌های بازسازی در اعتاب مقدسه محسوب می­‌شود در ۱۰ فاز و مدت زمان دو سال اجرا خواهد شد. با به ثمر نشستن این طرح افزون بر دو برابر شدن گنجایش مسیر تردد زائران، زمینه برای اجرای طرح ترفیع گنبد نیز فراهم خواهد شد.

به گفته رئیس ستاد بازسازی عتبات، استفاده از هنر معماری ایرانی و اسلامی از دیگر ویژگی­‌های اجرای این طرح است که پس از تکمیل، علاوه بر استحکام سازه و دو برابر شدن فضای تردد، زیبایی بصری خاصی نیز به فضای اطراف ضریح مطهر امام حسین(ع) خواهد بخشید.

براساس این گزارش، عملیات اجرایی این طرح که از نظر مهندسی در دنیا کم سابقه است با کار روی ستون جنب حرم حبیب بن مظاهر در شب وفات حضرت زینب(س) کلید خورده است.

لازم به ذکر است قدمت ستون­‌های کنونی اطراف ضریح مطهر به دوره صفویه باز می‌گردد که ساختار آجری دارند و مهندسان ایرانی اقدام به تقلیل و مقاوم­سازی آنها می‌کنند.

 

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...