خانه / اخبار ویژه عاشورایی / برنامه ریزی برای همایش عظیم اربعین در ملاقات با استاندار نجف

برنامه ریزی برای همایش عظیم اربعین در ملاقات با استاندار نجف

رئیس سازمان حج و زیارت در آخرین روز اقامتش در عراق، ظهر دوشنبه با استاندار نجف ملاقات و در خصوص مسائل اربعین بویژه اسکان و حمل و نقل زائران بحث و تبادل نظر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت از عراق ، «سعید اوحدی» و هیئت ایرانی روز دوشنبه در آخرین روز اقامت در عراق، در جلسه ای که به میزبانی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف برگزار شد، با «عدنان عبد خضیر الزرفی» استاندار نجف دیدار و در خصوص برنامه ریزی برای همایش عظیم اربعین امسال بحث و تبادل نظر کردند.

بر اساس این گزارش، رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان در دیدار با استاندار نجف گفت: حمل و نقل و اسکان زائران یکی از مهم ترین بحث های مراسم اربعین است. ما سال گذشته پیش بینی می کردیم که ۹۰۰ هزار ایرانی در مراسم اربعین حضور داشته باشند که تعداد مستاقان ایرانی زیارت اباعبدالله(ع) که در ایام اربعین گذشته در کربلا حضور داشتند، به یک و نیم میلیون نفر رسید، قطعاً امسال رقم زائران ایرانی ایام اربعین به دو میلیون نفر خواهد رسید.

وی افزود: یکی از مسائلی که باید برای آن چاره اندیشی شود، محدودیت امکانات در مرزهای ورودی به عراق است. همانگونه که می دانیم مشکل نقل مشکلات مرزها را دو چندان می کند بدلیل اینکه وقتی زائر به داخل عراق هدایت شد، اگر امکانات انتقال وی به سمت شهرها وجود نداشته باشد، با مشکل ازدحام زائران در مرزهای ورودی عراق مواجه خواهیم شد.

رئیس سازمان حج و زیارت به تشکیل «ستاد دائمی اربعین» در این سازمان اشاره کرد و بیان کرد: بیش از ۲۶ دستگاه، سازمان و وزارتخانه ایران در این ستاد حضور دارند و در خصوص مسائل و مشکلات مرتبط چاره اندیشی می کنند، همچنین امسال ۸ کمیته تخصصی در خصوص اربعین تشکیل شده است تا برای برخی از مشکلات سال گذشته راهکار مناسب پیدا شود.

اوحدی در این خصوص ادامه داد: یکی از کمیته های تشکیل شده کمیته حمل و نقل است که مسئولیت آن به معاونت وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی سپرده شده است که در سفر نزدیک جناب آقای استاندار به ایران طی جلسه ای در این کمیته در خصوص مسائل حمل و نقل زائران اربعین برنامه ریزی های لازم را انجام خواهیم داد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در ایام اربعین امسال حتما برنامه ریزی می‌کنیم تا از امکانات حمل و نقل کشورمان در انتقال زائران اربعین در داخل خاک عراق استفاده کنیم، اگر پارکینگ هایی هم در اطراف نجف تعیین شود، کمک بزرگی به مسئله حمل و نقل زائران خواهد شد که می توانیم به زائران هم محل استقرار اتوبوس ها را اطلاع رسانی کنیم که در این خصوص مساعدت استاندار محترم نجف لازم است، بهر حال تراکم اتوبوس ها در شهر بطور پراکنده مشکل ساز خواهد بود.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد : در خصوص سوخت رسانی به وسایل نقلیه نیز هماهنگی‌هایی با وزارت نفت جمهوری اسلامی صورت گرفته است که در سفری که آقای استاندار به ایران خواهند داشت، در خصوص تجهیز ایستگاه‌های سوخت رسانی سیار برنامه‌ریزی خواهد شد.

وی در سخنانش به دیدار سفرای کشورها با مقام معظم رهبری در سال گذشته اشاره کرد و گفت: معظم له در آن دیدار از ملت و دولت عراق برای پذیرایی از زائران اربعین سال گذشته تشکر کردند.

اوحدی ادامه داد: ما آمادگی داریم زمین های خالی که از طرف شما مشخص شود و یا مدارس و دیگر اماکن را برای اسکان موقت زائران تجهیز کنیم که در این خصوص سازمان حج و زیارت آمادگی دارد در خصوص سرمایه گذاری برای این موضوع اقدام نماید که این مهم نیز همکاری استانداری محترم نجف را می طلبد.

وی افزود : در خصوص مرزها نیز جلساتی را با استانداری کوت خواهیم داشت و اگر لازم بود برخی امکانات به مرزهای شلمچه، چزابه و مهران انتقال داده خواهد شد.

وی به احداث زائرسرایی در مرز چزابه اشاره کرد و گفت: پیش از ایام اربعین زائر سرای چزابه  در فاز نخست با ظرفیت اسکان ۷ هزار زائر مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: اکنون که ۶ ماه تا ایام اربعین فرصت داریم بایستی در خصوص تراکم زائران در مرزها و شهرهای عراق چاره اندیشی کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: سال گذشته در ایام اربعین به همراه رئیس محترم پلیس راهور جمهوری اسلامی بیش از ۴ بار از مرزهای کشور بازدید کردیم و ترافیک و مشکلات موجود را رصد کردیم به عنوان مثال سال گذشته در ایام اربعین در شهر مهران که جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر دارد ، بیش از ۴۰ هزار خودروی سواری پارک شده بود که لازم است در این خصوص مدیریت لازم انجام گیرد.

مهندس اوحدی تصریح کرد: خوشبختانه علی رغم حضور حماسی زائران درهمایش اربعین سال گذشته، هم در داخل ایران و هم در داخل کشور عراق با همت شما برادران عراقی تعداد حوادثی که رخ داد بسیار کم بود و ما شاهد مهمان نوازی خوب مردم نجف در پذیرایی از زائران اباعبدالله(ع) بودیم.

در ادامه این دیدار «عدنان عبد خضیر الزرفی» استاندار نجف گفت: مسأله زیارت یک مسأله روحی است، مردم نجف و مردم عراق در این زمینه خیلی کمک می کنند، در زمینه تهیه مقدمات، آنچه زائران از امکان اسکان و حتی خوراک  می خواهند در اختیار زائران قرار می‌دهند، شاهد بودیم که مردم نجف درب های منازلشان را به روی زائران اربعین باز کرده بودند.

وی افزود : مسأله مهمی که باید در خصوص آن چاره اندیشی شود، برگشت زائران است، نباید زائر زمانی که زیارتش را بجا آورد و خسته است دو یا سه روز به علت کمبود وسیله نقلیه منتظر و معطل بماند اگر شما مسأله انتقال زائران در برگشت را هدف قرار دهید، هدف بزرگی را دنبال کرده اید.

الزرفی ادامه داد: سال گذشته از آمبولانس هایی که وارد عراق شد، خیلی کم استفاده کردیم ما درمانگاه های زیادی برای مسائل درمانی زائران درست کردیم، ای کاش بجای آمبولانس وسایل نقلیه می آوردید البته اگر عده ای بخواهند بصورت سازمان یافته کمک‌هایی بصورت مالی و یا بشکل های مختلف بکنند ما در دریافت آنها مشکلی نداریم.

استاندار نجف در این دیدار اظهار داشت: مسأله برگشت زائران مسأله مهمی است که باید مدیریت لازم در این خصوص انجام گیرد متأسفانه در زمان بازگشت زائران شاهد بودیم مردم برای سوار شدن به تریلرها عجله می کردند در حالی که زنان و کودکان نمی توانستند سوار این وسایل نقلیه شوند.

الزرفی در آخر از تلاش های سازمان حج و زیارت و جمهوری اسلامی ایران در خدمات دهی به زائران اربعین تشکر کرد و گفت: در بازگشت به ایران درود ما را به رهبر انقلاب برسانید و مطمئن باشد ما هم در خدمت به زائران کوتاهی نخواهیم کرد.

«عبدالرحیم ساداتی فر» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف نیز در این دیدار بر بررسی مسائل و مشکلات زائران اربعین و چاره اندیشی در این خصوص تأکید کرد.

جلسه دیدار هیئت ایرانی با استاندار نجف با حضور جمعی از مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت ، مدیر عامل شرکت شمسا و مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عراق تشکیل شد.

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...