احمد احمدى بیرجندى

1111

آمیزه‌‏اى از علم و آگاهى، ایمان، اخلاص، بى‏ ادعایى و پرکارى شخصیتى را میساخت که احمد احمدى بیرجندى نامیده میشد.  معلمى متعهد و نویسنده‏‌اى پر کار بود. از گذشت‏۷۶ سال عمر تجربه ‏ها اندوخته و آگاهى‏ هاى فراوان داشت. این ویژگى را بسیارى از معمرین دارند، اما آنچه مایه امتیاز و فضیلت او بود توان نویسندگى و انتقال دانش و تجربه‌‏اش به دیگران بود. آثار بسیارى که از او برجاى مانده گواه این مزیت و امتیاز است.

تحصیلات

پدر شادروان احمدى که از روحانیان فاضل بیرجند بود که در روستای اناران متولد شد و سالهای نوجوانی را در زادگاهش گذراند و سپس برای برخورداری از چشمه سرشار علوم دینی به بیرجند آمد. پدرش میخواست او نیز درسهاى حوزوى را ادامه دهد، اما دست تقدیر برایش رقمى دیگر زد، و خدمات دینى و علمی‌اش را به گونه‏ اى دیگر پیش آورد. قرآن و کتابهاى مذهبى را در مکتب‏خانه آموخت، اما تحصیلات ابتدایى و دانشسراى مقدماتى را در مدارس جدید به پایان برد. در سال ۱۳۲۴ براى ادامه تحصیل روانه تهران شد، و در رشته زبان و ادبیات فرانسه به دانش ‏اندوزى پرداخت، و در سال ۱۳۲۸ موفق به اخذ دانشنامه لیسانس فرانسه شد. در همین سالها بود که او علاوه بر دروس اصلى رشته فرانسه، توانست در درسهاى فرعى از محضر استادانى ادیب و دانشمند چون دکتر محمد معین، دکتر خانلرى، دکتر یحیى مهدوى و عالم ربانى الهى قمشه‏ اى نیز استفاده کند. در نتیجه علاقه به ادبیات فارسى در دل و جانش پرورش یافت. علاوه بر این، از محضر پر فیض دانشمند گرانمایه فرزان نیز بهره‏ ها برد.

فعالیت ها

وى در سال ۱۳۲۸ به زادگاهش بازگشت و به تدریس زبان فرانسه در دبیرستانها ودانشسراى بیرجند پرداخت، ضمنا با مجله یغما – مهمترین مجله ادبى آن زمان – همکارى داشت و مقالاتى مفید از نشریات فرانسه براى آن مجله ترجمه میکرد.

در سال ۱۳۴۰ به مشهد منتقل شد، اما دلبستگى به زبان و ادبیات فارسى – که درونمای ه‏اى از فرهنگ اسلامى داشت – بر تخصص در زبان فرانسه غالب آمد، و مقرر شد به عنوان دبیر ادبیات فارسى در دبیرستانها و تربیت معلم و دانشسراى راهنمایى به تدریس پردازد، البته هشت‏ سال هم در دانشکده الهیات – که تازه تاسیس بود – به تعلیم زبان فرانسه اشتغال داشت.

آثار

آموزش و پرورش در شاهنامه ۲-. اشعار اخلاقى ۳-. اشک خون: مناقب و مراثى حضرت سیدالشهداء(ع) ۴-. امامت و رهبرى ۵-. انشاء و نویسندگى۶-. با قرآن آشنا شویم۷-. بحثى در دستور زبان فارسى یا صرف و نحو و شیوه تجزیه و ترکیب و تستهاى‏ امتحانات نهایى کنکور سراسرى۸- بحثى در ادبیات فارسى ۹- برگزیده نثر فارسى [با همکارى حسین رزمجو] ۱۰- بحثى در ادبیات فارسى ۱۱- . پند و عبرت; شامل مسائل تاریخى، دینى و اخلاقى ۱۲- . چهارده اختر تابناک: زندگانى چهارده معصوم‏ علیهم‏السلام۱۳- چهل حدیث از پیامبر اکرم‏ صلى الله علیه وآله، ائمه معصومین‏ علیهم‏السلام ۱۴- خداپرستى در شعر فارسى ۱۵ -. خدا را بشناسیم ۱۶- . داناى راز; زندگى، اندیشه و شعر اقبال لاهورى [با مقدمه غلامحسین یوسفى] ۱۷- دانه و پیمانه; شامل داستانهایى از عارفان بزرگ، سنایى، عطار، مولوى، سعدى. ۱۸- دستور زبان فارسى (صرف و نحو) ۱۹- . دیوان محمدبن حسام خوسفى [با همکارى محمد تقى سالک] ۲۰- زندگى و افکار ولتر ۲۱- سیر سخن; (شامل شرح احوال معروفترین نویسندگان و شاعران ایران از قدیمترین ازمنه تا عصر حاضر و برگزیده آثار آنان) [با همکارى حسین رزمجو] ۲۲- شعر در زندگى ۲۳- ۲۳٫ شیوه آموزش املاى فارسى و نگارش براى معلمان مدارس ابتدایى
۲۴٫ شیوه نویسندگى و نگارش یا سلسله مقالات مجله حوزه ۲۵- على‏ علیه‏السلام اسوه تقوى و عدالت۲۶- فروغى که روشنگر دلهاست۲۷٫ گزیده معراج‏ السعاده [اثر ملا احمد نراقى] ۲۸٫ مدایح رضوى در شعر فارسى [با همکارى على نقوى‏ زاده] ۲۹٫ مدایح محمدى‏ صلى الله علیه وآله در شعر فارسى . ۳۰- مدایح و مراثى حضرت ابوالفضل‏ علیه‏السلام در شعر فارسى . ۳۱- مناجات و دعا در شعر فارسى ۳۲٫ مناقب حضرت موسى ‏بن جعفرعلیهماالسلام در شعر فارسى ۳۳٫ مناقب علوى در شعر فارسى ۳۴٫ مناقب فاطمى در شعر فارسى; شامل: مدایح دخت گرامى پیامبرصلى الله علیه وآله ۳۵٫ مناقب و مراثى اهل بیت‏ علیهم‏السلام ۳۶٫ نامه‏ هاى ادبى ۳۷٫ نقشى از هستى; شامل مباحث ادبى و هنرى [مجموعه مقالات] ۳۸٫ نوبهار عالم جان (مناقب مهدوى در شعر فارسى) ۳۹ . سر‌و‌ خو‌نین و‌نو‌گل پر‌پر‌،سو‌گ سر‌و‌د‌هایی بر‌ای د‌و‌ شهید‌ کر‌بلا جناب علی اکبر‌ و‌ علی اصغر‌ (ع)

 

و دارای آثار دیگر ازجمله ۶۰ مقاله ۶ اثر ترجمه ۱۴ اثر نقد و نظر

 

 

 

 

 

 

 

 

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...