سید مهدی شجاعی

سید_مهدی_شجاعی

تولد و تحصیلات

سید مهدی شجاعی در شهریور سال ۱۳۳۹ در تهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۵۶ پس از گرفتن دیپلم ریاضی، به دانشکده هنرهای دراماتیک وارد شد و در رشته ادبیات دراماتیک به ادامه تحصیل پرداخت. هم زمان، به دانشکده حقوق دانشگاه تهران رفت و پس از چند سال تحصیل در رشته علوم سیاسی، پیش از گرفتن مدرک کارشناسی، آن را رها کرد و به طور جدی کار نوشتن را در قالب های مختلف ادبی ادامه داد.

فعالیت

در سال های ۵۸ و ۵۹، یعنی حدود ۲۰ سالگی، اولین آثار او در مطبوعات و در قالب کتاب منتشر شد.

حدود هشت سال مسئول صفحه های فرهنگی و هنری روزنامه جمهوری اسلامی و سردبیر ماهنامه صحیفه و سال ها نیز سردبیر مجله رشد جوان بود. هم زمان در سمت مدیر انتشارات برگ، حدود سیصد کتاب از نویسندگان و هنرمندان و محققان کشور را منتشر کرد.

 

مسئولیت داوری چند دوره از جشنواره فیلم فجر، جشنواره تئاتر فجر، جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان و جشنواره مطبوعات، از فعالیت های هنری و فرهنگی او در سال های ۶۵ تا ۷۵ به شمار می روند.

 

رشته تحصیلی اش ادبیات نمایشی بود و چند نمایشنامه هم به دست چاپ سپرده بود، اما بیشتر بر روی داستان نویسی متمرکز شده و مجموعه هایی از داستان های کوتاه و بلند مانند سانتاماریا و غیرقابل چاپ را منتشر کرده است.

سرپرستی دائره المعارف امام حسین(ع)، از فعالیت های تحقیقی او به شمار می رود.

 

آثار

فیلم نامه های «بدوک»، «دیروز بارانی» و «پدر» کارهای سینمایی مشترک او با مجید مجیدی و فیلم نامه های «چشم خفاش» و «قلعه دبا» کارهای سینمایی مشترکش با بهزاد بهزادپور هستند. از دیگر فیلم نامه های آقای شجاعی، می توان به «کمین» و «آخرین آبادی» و« مسافر کربلا» اشاره کرد.

آثار شجاعی در زمینه تألیف بزرگ سالان

کشتی پهلو گرفته؛ دست دعا، چشم امید؛ بر محمل بال ملائک؛ بوی سبز پونه ها؛ از دیار حبیب؛ شکوای سبز؛ پدر، عشق و پسر؛ متقین؛ آفتاب در حجاب؛ صمیمانه با جوانان وطنم؛ ضیافت، ضریح چشم های تو؛ دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز؛ امروز بشریتم؛ عشق به افق خورشید؛ خار و دل؛ رسم بر این است؛ بدوک؛ گزیده ادبیات معاصر (مجموعه داستان)؛ سانتاماریا (مجموعه داستان)؛ شکوای سبز( ۲)، مردان و رجزهایشان؛ زیارت عاشورا؛ غیرقابل چاپ؛ رزیتاخاتون؛ و ایینه زار.

آثار شجاعی در زمینه تألیف کودکان

ایمان و گندم؛ برای همه برای همیشه؛ جای پای خون؛ اندوه برادر؛ والعادیات؛ درراه مانده؛ قصه دو گنج؛ کاری باید کرد؛ حکایت آن سر؛ وقتی او بیاید؛ کشتی نوح؛ وای تشنگی… ؛ سلام بر وحی؛ فصل خوب پیوستن؛ خورشید نیمه شب؛ یک اسب و دو سوار؛ خیانت یهودا؛ با تو سخن گفتن؛ همسفر آفتاب؛ پشت پنجره؛ اولین زمستان جوجه ها؛ قصه پلنگ سفید؛ راهی که می ماند؛ مشورت با حیوانات؛ و قصه میمون کوچولو.

کتاب های ترجمه شده برای کودکان

برای اینکه ماهی ها نمیرند؛ پرنده و شکارچی؛ در قصر ملک خاتون؛ فرار… فرار؛ خانه خودمان؛ قهر اسباب بازی ها؛ مموش! کجا بودی؟؛ سفر خرس کوچولو؛ آرزوهای فیلی؛ دیدنی نیست؛ مروارید؛ آموزش هنرهای تجسمی ۱ و ۲؛ دوست قهوه ای؛ ملخ ها در شهر (بازنویسی)؛ دو پرنده کوچک؛ گربه خودخواه؛ ماهی رنگین کمان؛ چهارپا؛ خداوند شبان من است؛ بزرگ ترین نام روی زمین؛ خدا مرا می شناسد؛ موش خواب آلود؛ اسب شاخ طلایی؛ جغد کوچک ترسو؛ دختر چینی؛ ما گرگ هستیم؛ ما خرس هستیم؛ راهت را انتخاب کن؛ اول تو، دوم من؛ خواب بهار؛ بهار کجاست؟؛ پیشی و ببری؛ موشی و جزایر اسرارآمیز؛ هرگز به سنجاب اعتماد نکن؛ روباه نقره­ ای؛ قو؛ جغد؛ کاری برای مادر؛ آدم برفی مهربان؛ درخت افرا؛ ما دلفین هستیم؛ پرواز پنگوئن؛ بچه شیر تنها نمی ماند؛ درخت گیلاس؛ هفت موش کور؛ و میمونی که ماه را می خواست.

 

 

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...