خانه / معرفی کتاب و پایان نامه / معرفی کتاب کتابخانه / دانشنامه فاطمی علیهاالسلام

دانشنامه فاطمی علیهاالسلام

عکس کتاب دانشنامه فاطمی

نام کتاب: دانشنامه فاطمی علیهاالسلام  

تهیه کننده: به اهتمام پژوشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

محل نشر: تهران    

ناشر: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۳۹۳  

تعداد صفحات: ۶ جلد

دانشنامه ی فاطمی در سال ۱۳۸۱ شمسی به پیشنهاد حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی و با نظارت علمی حجت الاسلام علی اکبر رشاد و تحت نظارت شورای علمی دانشنامه، در قالب مقاله های تفصیلی آغاز به نگارش شد و تا سال ۱۳۷۸ شمسی مقاله های فراوانی، مطابق با ساختار دانشنامه امام علی(ع)، تألیف شد.

این کتاب دارای ساختار موضوعی و در بردارنده ی ۱۱۷ مدخل اصلی، در شش مجلد، و در دو محور اساسی است. پیکره ی اصلی دانشنامه، شامل ۶۸ مقاله درباره ی زندگانی، شخصیت و منزلت، سیره و تعالیم حضرت فاطمه ی زهرا(ع) است. بخش ملحق و مکمل دانشنامه، مشتمل بر ۴۹ مقاله، در تحلیل موضوعات اساسی راجع به زن و خانواده، با استناد به منابع دینی و با توجه به آرای جدید و نظرها و نیازهای دوره ی معاصر است.

مقالات این دانشنامه، براساس موضوع تنظیم شده اند. جلد اول به زندگی آن حضرت(س)، از ولادت تا شهادت، و اشخاص مرتبط با ایشان اختصاص یافته است. جلد دوم دربردارنده ی مقالاتی در فضایل حضرت فاطمه(س)، سیره ی آن حضرت(ع) و معرفی ایشان از دیدگاههای گوناگون است. جلد سوم معارف فاطمی است، در معرفی آثار آن حضرت(س) و معارف نظری و عملی ایشان. در جلدهای چهارم، پنجم و ششم، مقالات فقهی- حقوقی و اجتماعی، درباره ی حرمت و حقوق زن، سامان یافته است. در این کتاب با زبان و روش علمی و استناد به منابع معتبر شیعه و اهل سنّت، به دفاع از حقایق و رخدادهای تاریخی، همان گونه که بوده، پرداخته شده و از اظهار نظرهای غیر مستند و دخالت دادن احساسات، پرهیز گردیده است.

برخی از منابع استفاده شده در نگارش کتاب:

  • الذریه الطاهره النبویه ۲- کنزالعمال   ۳- دلائل الامامه ۴- مقاتل الطالبیین
telegram

همچنین ببینید

حماسه عاشورا، قیام امام حسین از دیدگاه امام خمینی (ره )

نام کتاب: حماسه عاشورا،قیام امام حسین(ع) از دیدگاه امام خمینی (ره )   گردآورنده: مرتضی روحانی ...