خانه / مولفین و عاشورا نگاران / مولفین عاشورایی / حجه الاسلام احمد صادقی اردستانی

حجه الاسلام احمد صادقی اردستانی

اردستانی

تولد

حجه الاسلام احمد صادقی اردستانی، هفتم مهرماه ۱۳۲۳- ه.ش – در کچومثقال، واقع در جنوب شرقی اردستان از توابع استان اصفهان در یک خانواده مذهبی متولد شد. این روستا زادگاه شهید آیت الله سید حسن مدرس است و پس از انقلاب اسلامی «شهرک شهید مدرس» نامیده می شود.

تحصیلات

جد مادری او مرحوم حاج ملا صادق یعقوب زاده، علاوه بر آنکه روضه خوان اهل بیت (ع) بود، مکتبخانه ای داشت، که جونان منطقه برای آموختن گلستان سعدی، جوهری و قرآن در آن شرکت می کردند. ایشان نزد جد خود از سن پنج سالگی خواندن و نوشتن را فرا گرفت.

با توجه به نارسائی های مادی آن روزگار و بویژه در روستاها و اینکه کاغذ و مرکب رسمیت نداشت، ملا محمد علی خود قلم و مرکب تهیه می نمود و روی یک قطعه حلبی صاف سرمشق می نوشت. هر وقت احمد کوچک آن مشق را می نوشت پدر بزرگ ورق حلبی را می شست و باز سرمشق دیگری برای نوه خود می نوشت و او تمرین خواندن و نوشتن می کرد. احمد صادقی از هفت سالگی به مدرسه رفت،پس از پایان تحصیلات ابتدائی با وجود علاقه زیادی که به تحصیل علوم اسلامی داشت، به خاطر کمک به پدر چندسالی به کار کشاورزی و کمک به ایشان پرداخت و مبلغی هم پس انداز نمود و در سال ۱۳۴۱ وارد حوزه علمیه قم گردید.

فعالیت

در سال ۱۳۴۳ مدرسه منتظریه قم (حقانی) با برنامه ریزی جدید شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، حاج آقا مهدی حائری تهرانی، شهید غلامحسین حقانی و با مدیریت شیخ محمد علی شیخ زاده و بعد مدیریت شهید آیت الله علی قدوسی و مساعدت مالی مرحوم آیت الله حاج سید هادی میلانی، آغاز به کار کرد. در این مدرسه همراه علوم حوزوی، علوم جدید هم تدریس می شد و احمد صادقی دومین طلبه ای بود که بدانجا راه یافت.

در ماجرای خونین سال ۱۳۴۲ با توجه به اینکه وی در مدرسه فیضیه ساکن بود، از اول تا آخر درگیری و یورش مأموران دولتی در صحنه حضور داشت و مضروب شد[۲]. سال ۱۳۴۶ در یک مأموریت تبلیغی در ماه مبارک رمضان در گرمسار، مدتی از سوی ژاندارمری بازداشت شد. دیدار با تبعید شدگان در طبس، انارک، نائین داران و خمین از تلاش های دیگر او بود. همچنین طی یک مأموریت تبلیغی شش ماهه، از سوی بیت امام خمینی(ره) به کازرون شیراز در سال ۱۳۵۱، چند بار از سوی شهربانی تحت تعقیب و فشار قرار گرفت.

در سال ۱۳۵۴ به خاطر سخنرانی های افشاگرانه علیه فساد حکومت وقت و ترویج مرجعیت امام خمینی(ره) در تهران و شهر ری چندماه تحت تعقیب و متواری بود. آخرین بار در سال ۱۳۵۷ و در حکومت نظامی شاه در تهران، به خاطر سخنرانی و به راه انداختن تظاهرات در شهر ری بازداشت شد و روز ۱۱ بهمن – روزی که قرار بود امام خمینی (ره) فردای آن از پاریس به میهن اسلامی بازگردد- از دادگاه نظامی رژیم شاه آزاد گردید و با «کمیته استقبال از امام خمینی(ره)» همکاری نمود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و متعاقب یک ماه اقامت در بیت تهران به قم مراجعت نمود و برای حل مشکلات موجود، مأموریت هایی را به جزیره قشم، جیرفت، بیجار و سنندج انجام داد. حضور در جبهه های دفاع مقدس، از جمله عملیات فتح المبین(۲/۱/۱۳۶۱) و مأموریت در وزارت بهداری از دیگر فعالیت های ایشان می باشد.

ایشان در سال ۱۳۶۳ تأیید اجتهاد خود را از اساتید حوزه دریافت نمود و سالهای پس از نقلاب را تا سال ۱۳۶۸ در سمت های مختلف قضائی، هنری، ریاست دانشگاه تربیت معلم تهران و دانشکده ادبیات و علوم انسانی آن دانشگاه، تدریس در دانشگاه ها و همکاری فراوان با نهادهای انقلاب انجام وظیفه نمود.

از سال ۱۳۶۸ به بعد به خاطر اولویت دادن به امور علمی و فرهنگی جامعه اسلامی به قم بازگشت و ضمن شرکت در حوزه درس خارج فقه و تدریس در زمینه اخلاق و ۱۷ سال آموزش فن خطابه برای طلاب جوان و نیز همکاری با مراکز آموزشی انجام وظیفه می نماید.

استاد کار نویسندگی را از سال ۱۳۴۷ با تشویق فراوان استادان این فن شروع کرد. البته پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم ضمن مسافرت‌ها و مأموریت‌های مختلف داخل و خارج کشور از مطالعه و تحقیق باز نایستاد. استاد بیش از صد مقاله اخلاقی تربیتی و اجتماعی، براساس نیاز جامعه اسلامی در مجلات و روزنامه ها نوشت که بیشتر آنها بصورت کتاب درآمده و به چاپ رسیده است.

برخی از آثار ایشان:

الف: در زمینه عقاید و احکام اسلامی

۱- آشنائی با خدای جهان،۱۳۵۳،چاپ تهران

۲- آئین نامه حج،۱۳۵۸،تهران

۳- الجعفریات(تصحیح)،۱۳۷۴،تهران

۴- جلوه های نماز در قرآن و حدیث،۱۳۷۴،تهران

۵- چگونه عبادت کنیم؟۱۳۵۴،تهران

۶- حج از میقات تا میعاد،۱۳۸۵،تهران

۷- درسی از خداشناسی(داستان)،۱۳۵۱،کازرون شیراز

۸- در راه وحدت امت اسلامی(ترجمه)،۱۳۶۱،قم

۹- زندان در اسلام،۱۳۶۰،قم

۱۰- زیبائی‌های بهشت،۱۳۸۵،قم

۱۱- زندگانی حضرت ابوالفضل(ع)

۱۲- درسی از مکتب حسین(ع)

۱۳- امام حسین(ع) و عاشوراییان

۱۴- بانوی شجاع کربلا

۱۵- زینب قهرمان دختر علی(ع)

۱۶- سخنان علی بن حسین(ع)

۱۷- فاطمه دختر امام حسین(ع)

۱۸- نهضت امام حسین(ع) و قیام توابین

۱۹- میثم تمار بر چوبه دار

 

 

 

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...