خانه / ویژه ها / صد و بیست و پنجمین جلسه ی مرجع شناسی

صد و بیست و پنجمین جلسه ی مرجع شناسی

صد و بیست و پنجمین جلسه ی مرجع شناسی و منبع شناسی کتب عاشورایی چهارشنبه ساعت ۲۰ در سالن همایش کتابخانه علامه مخبر دزفولی تلاوت آیاتی از کلام الله آغاز شد.
سپس مهندس خاضعی نیا، مدیر موسسه ضمن خوش آمدگویی، اعلام کردند که چهارمین سوگواره ملی شعر و پژوهش فاطمی روز جمعه پانزدهم اسفندماه در سالن سینمایی مجتمع فرهنگی در دو زمان صبح و عصر با حضور شاعران کشوری برگزار خواهد شد و توضیحات مفصلی درباره چگونگی برگزاری این برنامه ارائه دادند.
جناب آقای دکتر سنگری سخنرانی خود را با تقدیم سلام و صلوات الهی به همه ی انیبیا و شهدا و بویژه شهدای انقلاب اسلامی و یاد برخی از شهدای شهرمان شهید سبحانی، شهید عزیز صفری، شهید دانش و یادی از دانشمندانی مثل مرحوم علامه مخبر که تأثیر گذار بر روند فکری این محیط(شهر دزفول) بودند آغاز کردند و ثواب مجلس امروز را تقدیم کردند یه این بزرگواران و همچتین همسر شهید سید جمشید صفویان که امروز تشییع او بود.
سپس بحث امشب خود را در رابطه با ادامه ی تحلیل و بررسی کتاب چهارده جلدی دانشنامه امام حسین(ع) شروع کردند و اعلام کردند هر چند برای این کتاب حدود بیست جلسه پیش شده بود و تا کنون با گذشت حدود ده جلسه به بررسی جلد سوم این کتاب رسیده ایم امشب بررسی این کتاب را به پایان می رسانیم و در نشست های بعدی به کتاب های دیگری خواهیم پرداخت.
بحث امروز در حوزه ی بسیار مهم و بحث برانگیز است که در زمان ما بسیار درباره آن صحبت می شود موضعی که در قرن پیش اصلا کسی در این باره بحث نمی کرد؛ حسن ختام بررسی این کتاب را بحث درباره این موضوع قرار میدهیم و این موضوع «تحلیل هدف نهضت امام حسین(ع)» است که کتاب دانشنامه بحث بسیار خوب و فنی در این باره مطرح کرده است. دانشنامه امام حسین(ع) شناخت این هدف را دارای دو فاید دانسته:
۱٫ با بررسی و مشخص کردن هدف امام حسین(ع) ما می توانیم تمام حرکت های دیگر را می‌توان تحلیل کرد.
۲٫ الگوگیری
و دکتر سنگری چند فایده دیگر را ذکر کردند:
۱٫ پاسخ دادن به شبهات
۲٫ شناخت همه ی هویت و هدف دین و هدف همه ی انبیاء
۳٫ شناخت هدف آخرین حجت الهی
قبل از شناخت اهداف اباعبدالله چند پیش فرض را باید مقابل ما باشد.
۱٫ حادثه عاشورا خارج از معتقدات و مسائل مسلم شیعه که برای هدف همه ی ائمه است، جدانیست؛
۲٫ امام به غیب آگاه است؛
۳٫ آگاهی امام از شهادت خویش؛
سپس در باب اهداف و تحلیل چهار پیش فرض ها هفت دیدگاه در باب شهادت که در این کتاب اعلام شده است مورد بررسی قرار دادند.که این هفت دیدگاه در چهار دیدگاه کلی قرار میگیرند:
۱٫ نظریه شهادت طلبی
۲٫ نظریه تشکیل حکومت
۳٫ نظریه حفظ جان
۴٫ نظریه جمع بین نظریه شهادت طلبی و نظریه تشکیل حکومت
۵٫ نظریه تغییر وضع موجود و تغییر دیدگاه های مردم بنابر دعوت مردم بوسیله شهادت
۶٫ نظریه تشکیل حکومت با علم به شهادت
بحث دیگری که در این کتاب آمده است که بسیار خواندنی است انواع شهادت و شهادت طلبی است. در این کتاب پس از طرح و نقد دیدگاه ها، نتیجه گیری کرده که بسیار بحث خوبی است.
آخرین مبحث این جلسه درباره این که چرا خوردن تربت امام حسین حلال است.
صد و بیست و پنجمین جلسه منبع شناسی کتب عاشورایی با پایان یافتن تحلیل و بررسی کتاب دانشنامه امام حسین اثر محمد محمدی ری شهری به پایان رسید.

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...