تقابل ارزشها در کربلا

my24$007

نام کتاب: تقابل ارزشها در کربلا  

مؤلف: علی کریمیان صیقلانی

محل نشر: قم

ناشر: روح

سال انتشار: ۱۳۸۸

تعداد صفحات: ۱۹۲

موضوع: مقتل

تاریخ همواره حکایت گر بروز چهره‌های نام آوری است که با روح مستحکم و متعالی خویش، توانسته‌اند برای زمان خود بلکه پس از خود، سرلوحه و چاره گشای بسیاری از دغدغه‌های انسانی و راهنما به سوی صحن و سرای آرمان‌های متعالی باشند. و در مقابل، جهان همواره شاهد بروز اشخاص فرومایه و پست عنصری هم بوده که نه تنها گفتار، رفتار و اندیشه‌ی ایشان را تأیید نکرده، بلکه آن‌ها را به عنوان عناصر نامطلوب و مایه‌ی عبرت بدکاران دانسته و تلاش کرده با افشای مسلک نابهنجار و سخیف ایشان، که ارزشی منفی و مخرب دارد، جوامع بشری را نسبت به بروز و تحقق دوباره ی چنین آفاتی بیمه و ایمن کند.

آنچه در پیش رو دارید، تلاش برای مقایسه‌ی شاخصه‌ها و عناصر هر دو گروه در واقعه عاشورا است. این که در سپاه خیر و سعادت چه هنجارها و ارزش‌های مثبتی وجود داشت که ایشان را از دسته ی مقابل خود متمایز می سازد؛ و نیز در سپاه ناپاکی و تاریکی چه نابهنجاری ها و ارزش های منفی یا ضد ارزش هایی، دیده می شود که لازم است بشر با آگاهی از آن ها، از پیامدهای وخیمشان بپرهیزد.

کتاب حاضر متشکل از سه فصل است که در ضمن هرفصل به دو ارزش متقابل با هم اشاره می کند و تأثیر هر یک در نجات یا سقوط انسان‌ها مورد ارزیابی قرار می گیرد.

عناوین فصول عبارتند از:

۱-    تقابل عشق و نفرت ۲- تقابل لذّت ها ۳- تقابل عقل سرخ با عقل معاش

 

برخی از منابع استفاده شده در نگارش کتاب عبارتند از:

۱-    مثیرالاحزان ۲- کشف الغمه فی معرفه الائمه   ۳- الاخبارالطوال ۴- یک شب و روز عاشورا

 

 

telegram

همچنین ببینید

حماسه عاشورا، قیام امام حسین از دیدگاه امام خمینی (ره )

نام کتاب: حماسه عاشورا،قیام امام حسین(ع) از دیدگاه امام خمینی (ره )   گردآورنده: مرتضی روحانی ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.