خانه / ویژه ها / صد و نوزدهمین جلسه مرجع شناسی کتب عاشورایی

صد و نوزدهمین جلسه مرجع شناسی کتب عاشورایی

اگر قرآن عالیترین قانون است، کربلا عالیترین اجراست و اباعبدالله مجری قرآن در کربلاست. سپس با توجه به این نکات ایشان عنوان کردند باید در بررسی ویژگی های رفتاری و اخلاقی اباعبدالله باید کل قرآن را تفسیر کنیم تا حضرت اباعبدالله را تفسیر کرده باشیم؛

 

صد و نوزدهمین جلسه مرجع شناسی کتب عاشورایی در سومین روز ماه محرم ساعت ۱۹ در سالن همایش کتابخانه علامه مخبر درفولی برگزار شد.

این مراسم با آیاتی از کلام الله آغاز شد و با قرائت زیارت عاشورا توسط مداح اهل بیت(ع) جناب آقای سپهری ادامه پیدا کرد. پس از آن مهندس خاضعی نیا مدیر موسسه با دکلمه خوانی مطلبی از اولین کتاب عاشورایی دکتر سنگری(سوگ سرخ) برنامه را ادامه دادند و از محقق عاشورایی دکتر محمدرضاسنگری دعوت به سخنرانی کردند .

دکتر سنگری با ادامه ی بحث و بررسی کتاب دانشنامه امام حسین(ع) اثر محمدمحمدی ری شهری بحث خود را آغاز کردند. در ابتدا ایشان با اشاره به اینکه دامنه ی بحث این کتاب به درازا خواهد کشید و صرف نظر کردن و کوتاه کردن و به شتاب گذرکردن از مباحث این کتاب نوعی ستم به این اثر خواهد بود بحث جلد دوم از این کتاب چهارده جلدی را که به شایستگی های اخلاقی پرداخته است، مورد بررسی قرار دادند. ایشان ضمن بررسی این بخش از کتاب به این نکته اشاره کردند که کربلا نتیجه ی کامل قرآن است و از کربلا به عنوان آیینه ی قرآن نما و خدانما تعبیر کردند: اگر قرآن عالیترین قانون است، کربلا عالیترین اجراست و اباعبدالله مجری قرآن در کربلاست. سپس با توجه به این نکات ایشان عنوان کردند باید در بررسی ویژگی های رفتاری و اخلاقی اباعبدالله باید کل قرآن را تفسیر کنیم تا حضرت اباعبدالله را تفسیر کرده باشیم؛ بنابراین آن چه در این کتاب آمده بسیار اندک است.

دکتر سنگری ادامه دادند: آنچه که از ویژگی های اخلاقی اباعبدالله در این کتاب آمده دسته بندی خوبی است با این که اندک هستند. سپس به ذکر صفاتی که برای اباعبدالله در این کتاب ذکر شده اشاره کردند و در مورد هر کدام توضیحاتی که در این کتاب آمده تفسیر کردند مثل عزت نفس، غیرت، حسن خلق و ….

این مراسم با مداحی مداح محترم اهل بیت(ع) جناب آقای صادقی به پایان رسید.

این جلسات تا هشتم محرم، هرشب ساعت ۱۹ در کتابخانه علامه مخبر دزفولی برگزار خواهدشد و نهم محرم در همین ساعت شب شعر عاشورایی با حضور شاعران استان خوزستان و سخنرانی ایشان در همین مکان، برگزار خواهد شد. از همه ی علاقمندان به فرهنگ حسینی دعوت می کنیم در این برنامه ها حضور داشته باشند.

IMG_3059 IMG_3067 IMG_3073 IMG_3074

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.