محمد صحتی سردرودی

محمد صحتی سردرودی، سال ۱۳۴۳ ه.ش در سردرود تبریز زاده شد. از هفت سالگی همراه با آموزش رسمی، قرائت قرآن، آداب و اخلاق را از دانشوران دینی سردرود و بیش از همه از محضر محمد تقی محمدی و میرزا مجید قنادی که روزانه درس ترجمه قرآن داشتند یاد گرفت.

تحصیلات

سال ۵۶ ه.ش هنگام تعطیلات نوروزی به قم آمد تا در دار التبلیغ اسم‌نویسی کرده و مشغول تحصیل دروس حوزوی شد، اما چون خرد سال بود و سال تحصیلی هم رو به پایان، به تبریز بازگشت تا یکی دو سال در آنجا ادامه تحصیل دهد.
در تبریز و بناب «مقدمات» و اندکی از «سطح» را نزد اساتید فرا گرفت و با نهج‌البلاغه انس و الفت یافت. وی بدین واسطه، کم کم عاشق نهج البلاغه شد و در صدد بود تا چنان که بایسته است با نهج البلاغه آشنا شود.
لذا با همین آرزو در سال ۱۳۶۹ ه.ش به قم هجرت کرد. اما در آن زمان نهج‌البلاغه در قم تدریس نمی‌شد. پس در کلاس‌های مختلف حاضر شد و بعد از اتمام «سطح» در محضر حضرات پایانی و اعتمادی، مدت سه سال از درس «اصول» مکارم شیرازی و اندکی از درس «فقه» میرزا جواد تبریزی و… بهره‌مند شد.
بیش از پنج سال در درس تفسیر آقای جوادی آملی و یک سال در درس استاد حسن‌زاده آملی که در مسجد معصومیه کتاب «مصباح الانس» را شرح می‌داد شرکت جست.

فعالیت ها
از نوجوانی گاه گاهی شعر می‌سرود و هنگامی که در تبریز بود، به طور مرتب در جلسات هفتگی انجمن ادبی شهریار، و دیگر انجمن‌ها شرکت می‌کرد و شعر می‌سرود.
وی از دهه‌ هفتاد به صورت جدی وارد عرصه‌ی عاشوراپژوهی شد؛ نخست شناخت‌نامه‌ای از نخستین نویسنده‌ی تحریف‌شناس و منتقد مداحان و روضه‌خوانان تدارک دید.
در ادامه به ترسیم سیمای کربلا در حلقه‌ی حماسه‌ها پرداخت و تکمیل آن را با ترجمه‌ی چهل حدیث و نشان دادن تحریفی تأثیرگذار در متن زیارت عاشورا پی گرفت.

آثار

این سه کتاب در سال ۱۳۷۲ با عنوان‌های «محدث نوری، روایت نور»، «سیمای کربلا، حریم حرّیت»، «چهل حدیث کربلا به ضمیمه‌ی زیارت عاشورا» منتشر شد.
استاد صحتی ازسال ۱۳۷۴ همّ و غم خویش را مصروف عاشوراپژوهی کرد که حاصل نخستین آن، کتابی بود با نام «تحریف‌شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین(ع)». تا این که انتقاد یکی از محققان، او را بر آن داشت که علاوه بر شناسایی تحریفات، نکات تاریخی و گنجینه‌های نهان تاریخ عاشورا را از دل تاریخ بیرون بکشد و عرضه نماید.

لذا در کنار انتشار دو کتاب «شهید فاتح در آینه‌ی اندیشه» و «عاشورا عشقینده» به زبان ترکی، نیز انتشار مقالات گوناگون؛ به تألیف و تحقیق «مقتل الحسین به روایت شیخ صدوق» توفیق یافت که سال گذشته منتشر شد.

از وی سه مقاله با عنوان‌های «کتاب‌شناسی توصیفی ـ انتقادی پیرامون تحریف‌های عاشورا»، «بازخوانی فرهنگ عاشورا» و «عاشورا در هاشمیات»، در جشنواره مطبوعات در رشته‌ی مقاله با گرایش معارف اسلامی شایسته‌ رتبه‌ نخست گردید.

از دیگرکتب حجت الاسلام سردرودی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ‏
۱. محدث نوری ، روایت نور که به زبان اردو نیز ترجمه و منتشر شده است.
۲. کمیت اسدی ، حدیث حریت
۳. سیمای کربلا، حریم حریت
۴. سید حمیری، سالار شاعران
۵. چهل حدیث جوان و نوجوان
۶. چهل حدیث کربلا
۷٫ چهل حدیث شعر
۸. سیمای سامرا، سینای سه موسی
۹. نماز ابرار (مجموعه داستان)
۱۰. آقا بزرگ تهرانی، اقیانوس پژوهش
۱۱. محقق شوشتری، قاموس پژوهش
۱۲. غروی اصفهانی، نابغه نجف
۱۳. سیمای دمشق، آستان زینب
۱۴. سیمای مدینه، شهر پیامر(ص)
۱۵. چهل چراغ هدایت (علم)
۱۶. تحریف شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین(ع)
۱۷. شهید فاتح در آیینه اندیشه
۱۸. غدیریه‌های فارسی از سده چهارم تا چهاردهم
۱۹. مقتل الحسین(ع) به روایت شیخ صدوق
۲۰. عاشورا عشقینده (مجموعه شعر و مراثی به زبان آذری)
۲۱. عاشورا پژوهی با رویکردی به تحریف‌شناسی تاریخ امام حسین(ع)

مقالات: ‏‏
۱. باز خوانی چند حدیث مشهور درباره عاشورا / علوم حدیث / ۲۶

در حدود پنجاه مقاله نیز در مجله‌ها و نشریات مختلفی چون آینه پژوهش، پاسدار اسلام، شعر، شهاب، صحیفه مبین، علوم حدیث، کیهان فرهنگی، مکتب اسلام، موعود، فرهنگ کوثر، میثاق، نامه آذربایجان، شمس تبریزی، یاغیش و … منتشر شده است.

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.