حسین اسرافیلی

indeحححx

تولد و تحصیلات

حسین اسرافیلی اول اسفند ۱۳۳۱ در تبریز به دنیا آمد. او تحصیلاتش را تا سطح دیپلم ادبیات ادامه داد وی از شاعرانی است که در طول سالهای ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۶، در حوزه هنری حضوری فعال داشت و به دفعات همراه با دیگر شاعران و به منظور شعرخوانی در نقاط مختلف رزم، عازم جبهه ها شد.

فعالیت ها

با حوزه هنری از ابتدای تشکیل تا کنون همکاری داشته است. فعالیتهای ایشان شامل: مسئول فرهنگی نشریه پیام انقلاب (۶۰ تا ۶۹)، مسئول فرهنگی نشریه کار و کارگر، عضو شورای شعر بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، عضو شورای شعر وزارت ارشاد و عضو شورای شعر و موسیقی سازمان صدا و سیما می‌باشد. .اسرافیلی غیر از سرودن شعر به خطاطی، نقاشی و مجسمه سازی نیز علاقه دارد.

او در سال ۶۶ جزو شاعران برگزیده وزارت ارشاد و در سال ۷۸ یکی از شاعران برگزیده ۲۰ سال انقلاب بوده است.

آثار مؤلف

معروفترین مجموعه شعر او تولد در میدان است که به عنوان یکی از آثار برتر شعر دفاع مقدس در دهه ۶۰ از سوی بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس برگزیده شد. آتش در خیمه ها، مجموعه شعر عاشورایی، عبور از صاعقه، گزیده ادبیات معاصر شماره ۵، مردان آتش نهاد، آتش در گلو، آیینه های شعله ور از سروده های اوست.

مجموعه شعرهای حسین اسرافیلی درباره دفاع مقدس لبنان و فلسطین با نام «صخره و پلنگ» نیز از سوی انتشارات انجمن قلم ایران روانه بازار نشر شده است. «صخره و پلنگ» شامل غزل و قطعه است که تاکنون در هیچ جایی منتشر نشده است و شاعر برای نخستین بار این مجموعه را منتشر می کند.

همچنین ۲ کتاب شعر دیگر این شاعر با نام های «عبور از صاعقه» و «مثل آتش که در دل سنگ» که در سال ۷۰ چاپ شده بود همراه با تغییرات و اصلاحاتی در یک کتاب با نام «دو پنجره» توسط انتشارات انجمن قلم ایران منتشر شد. مثنوی «عبور از صاعقه» یک مثنوی بلند در رثای شهید محلاتی است که در زمان جنگ،هواپیمای وی توسط بعثی ها منفجر شد. همچنین مثنوی «مثل آتش که در دل سنگ» نیز عنوان یک مثنوی دیگر است که به موضوع فلسطین و مظلومیت مردمان این آب و خاک می پردازد و در گذشته هر یک از این دو مثنوی به صورت مستقل چاپ شده بودند.

کتابی دیگر نیز با نام حیاط خلوت کلمات از این شاعر می باشد. مقالات ادبی و فرهنگی موجود در کتاب «حیاط خلوت کلمات» در موضوعات شعر و نقد ادبی تاکنون در نشریات مختلف به چاپ رسیده است و نویسنده برای نخستین بار این مقالات را که شامل ۲۵ تا ۳۰ مقاله است در یک مجموعه منسجم گردآوری کرده است.

مجموعه شعر «تشنه در باران زخم» در قالبهای نو و کلاسیک با رویکردی نو و نگاه های جدید سروده شده اند. در این مجموعه اشعار چاپ شده یا چاپ نشده عاشورایی حسین اسرافیلی گردآوری شده است. اسرافیلی در این آثار تلاش کرده است که با زبانی نو و ساده مضامین و مفاهیم پایداری و مذهبی را بیان کند تا جوانان را مخاطب این آثار قرار دهد. مجموعه اشعار «تشنه در باران زخم» دارای ۲۰۰ قطعه شعر عاشورایی و آئینی است.

 

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.