سیّد هاشم رسولی محلاتی

تولد و دوران تحصیل

معرفی سیّد هاشم رسولی محلاتی از زبان خودش؛

این‏جانب به سال ۱۳۴۸ قمرى در شهرستان محلّات متولد شدم. دوران کودکى تا دوازده سالگى را در محلّات سپرى کردم و تحصیلات ابتدایى را در آن‏جا نزد برادران مجد که هر دو معلّم بودند، فرا گرفتم. پس از آن به همراه مرحوم پدرم که از عالمان محلّات و از شاگردان حاج شیخ عبدالکریم حائرى(ره) بود، به قم آمدم و تا کلاس ششم ابتدایى در مدرسه باقریّه که در جنوب مدرسه فیضیّه قرار داشت و تحت نظر مرحوم برقعى اداره مى‏ شد، تحصیل کردم. سپس در اثر تشویق مرحوم پدرم به تحصیل علوم اسلامى پرداختم.
درس‏هاى مقدّماتى را نزد پدرم (حجّه الاسلام سیّد حسین رسولى محلّاتى) و حجّه الاسلام آقارحمان محلّاتى به پایان رساندم و قسمت‏هاى زیادى از دو جلد شرح لمعه را نزد حضرات آیهاللّه منتظرى، آیهاللّه شهید صدوقى و حجّه الاسلام شیخ اسداللّه نوراللّهى اصفهانى خواندم. قسمت عمده معالم الاصول را نیز نزد پدرم خواندم و بخشى از مطوّل را نزد آیهاللّه شهید مطهّرى فرا گرفتم و نیز قسمت‏هایى از قوانین را از آیهاللّه شیخ عبدالجواد اصفهانى و قسمتى از کفایهالاصول را از آیهاللّه مجاهدى تبریزى و قسمت دیگر آن‏را نزد حضرت آیهاللّه سیّد محمد باقر طباطبائى بروجردى بهره بردم. سپس در درس خارج فقه و اصول حضرت امام(ره) حاضر شدم و بیش‏ترین استفاده درس خارج من، از ایشان بود به‏ طورى که اغلب درس‏هاى ایشان را مى‏ نوشتم که الآن نسخه ‏هاى دست‏نویس آن‏ها موجود است. هم‏چنین حدود هفت سال در درس خارج آیهاللّه بروجردى(ره)حاضر شدم. در این بین مدّتى در درس تفسیر مرحوم استاد علّامه طباطبائى هم حاضر شدم و به کمک جمعى از دوستان در استنساخ تفسیر المیزان نیز شرکت داشتم. همین مسئله سبب شد تا گاه گاهى برخى از مسائل پیچیده و غامض تفسیرى را در جلسات خصوصى از ایشان پرسیده، استفاده‏ هایى ببرم. تا سالى که امام(ره) به ترکیه تبعید شد، در جلسات درس فقه و اصول ایشان حضور مى‏یافتم و از آن پس در سال ۱۳۴۴شمسى و پس از تبعید حضرت امام به ترکیه، ناچار به تهران هجرت کردم و در محلّه درخونگاه تهران اقامت گزیدم و در مسجد امام صادق(ع) که تازه بنا شده بود، به اقامه نماز جماعت و بیان احکام الهى و تشکیل کلاس‏هاى درس براى برادران و خواهران و دانش‏جویان پرداختم. متأسّفانه این برنامه‏ ها با این‏که بسیار سودمند و مورد علاقه اهالى محلّ بود، بیش از حدود چهار ماه ادامه نداشت و با فوت پدرم پایان یافت. در این سال‏ها، سفرهاى مکرّرى هم به کشور عراق داشتم و چند ماهى هم در نجف اشرف از درس‏هاى خارج آیهاللّه حکیم و آیهاللّه سیّد محمود شاهرودى و اساتید دیگر استفاده کردم.


علاقه وافرى به مطالعه حدیث، تفسیر و تاریخ داشتم و پیوسته در کنار درس‏هاى صرف، نحو، فقه، اصول و سایر درس‏ها و نیز در اوقات فراغت، از مطالعه کتاب‏هاى تاریخى، تفاسیر شیعه و سنّى و احادیث اهل‏بیت(ع) غافل نبودم و به همین دلیل، پیوسته در صدد تهیّه کتاب‏هایى در این زمینه ‏ها بودم؛ ولى متأسّفانه همواره با این مشکلات مواجه بودم:
۱٫
نداشتن بودجه کافى براى تهیّه کتاب؛ ۲٫کمبود این گونه کتاب‏ها در آن‏روزگار؛ ۳٫وجود اغلاط فراوان و نامناسب بودن چاپ‏ هاى سنگى کتاب‏هاى مورد نظر.

فعالیت

در جلسه ای که با حضور حجّه الاسلام تربتى – از گویندگان و خطیبان پرسوز قم – و حجّه الاسلام آقاى آقامیرزا ابوالقاسم دانش آشتیانى، این‏جانب و جمعى دیگر برگزار شد، سهامى بدین منظور خریدارى شد و خود ایشان و برادرشان حاج سیّد اسداللّه طباطبائى که از کتاب‏ فروش‏هاى باسابقه قم هستند، نیز سهام عمده ‏اى را خریدارى کردند و بدین ترتیب، چاپ‏خانه علمیّه قم که کتاب‏هاى زیادى را در سال‏هاى اخیر چاپ کرده است، تأسیس شد.
پس از تأسیس شرکتى براى چاپ کتاب،کار تصحیح کتب قدیمی و چاپ سنگی را شروع کردم ..

آثار
الف) بخش اوّل آثارى است که با تصحیح و تعلیق و پاورقى این‏جانب به چاپ رسیده‏ اند به ترتیب عبارت‏اند از:

۱٫تفسیر مجمع البیان، علّامه طبرسى، ۲٫تفسیر نورالثّقلین، شیخ عبد على حویزى، ۳٫تفسیر عیّاشى،۴٫دارالسّلام، حسین نورى، ۵٫مناقب، ابن شهرآشوب، ؛ ۶٫کشف الغمّه، على بن عیسى اربلى، ۷٫مرآه العقول، علّامه مجلسى، ۸٫اثبات الهداه، حرّ عاملى، ۹٫ایقاظ الهجعه فى اثبات الرّجعه، حرّ عاملى،۱۰٫نفقات ثلاثه، شیخ اسماعیل محلّاتى،۱۱٫ مقتصب‏ الأثر فى النص على الائمّه الاثنى عشر،

ب) بخش دوم، کتاب‏هایى است که به قلم این‏جانب ترجمه شده ‏اند و آن‏ها عبارت ‏اند از:

۱٫اصول کافى، مرحوم کلینى، ۲٫روضه کافى، مرحوم کلینى، ۳٫ارشاد، مفید، ۴٫تفسیر مجمع البیان ۵٫مفاتیح الجنان ۶٫سوره مبارکه انعام، ۷٫صحیفه علویّه،۸٫مقاتل الطّالبیین

ج) بخش سوم، آثار تألیفى این‏جانب است که از قرار زیر مى‏باشد:
۱٫
کیفر گناه، ۲٫مبارزه با گناه، ۳٫تاریخ انبیاء،۴٫تاریخ زندگانى رسول‏خدا(ص) ۵٫تاریخ زندگانى فاطمه(س) و دختران آن حضرت، ۶٫تاریخ زندگانى امیرالمؤمنین على(ع(، ۷٫تاریخ زندگانى امام حسین(ع)، ۸٫جنبه ‏هاى اخلاقى و سیره عملى حضرت رضا(ع(، ۹٫شرح تألیفات شیخ طوسى(ره)، ۱۰٫تاریخ تحلیلى اسلام،

 

 

 

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.