خانه / مولفین و عاشورا نگاران / مولفین عاشورایی / حجت الاسلام عبدالکریم پاک نیا

حجت الاسلام عبدالکریم پاک نیا

تولد و تحصیلات

حجت الاسلام عبدالکریم پاک نیا در سال ۱۳۴۱شمسی درشهر تبریز به دنیا آمد و در سال ۱۳۵۴ بعد از اتمام تحصیلات دوره ابتدایی دروس جدید،وارد حوزه علمیه شد. پدرش حاج اسماعیل یکی ازمعماران متدین و عالم پرور آن شهر بود. عبدالکریم دروس مقدماتی حوزه و ادبیات عرب را،از اساتید آن زمان در مدارس علمیه طالبیه،صادقیه،حسن پادشاه وحاج صفرعلی،فراگرفت.باشتاب گرفتن انقلاب اسلامی ایران،در ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ درکنار دیگر طلاب درس را تعطیل،و همراه سایر اقشار مختلف جامعه به جمع انقلابیون پیوست. بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به تحصیل ادامه داد تا اینکه در سال ۱۳۵۹ برای تکمیل تحصیلات خود در عرصۀ علوم اسلامی،به شهر مقدس قم هجرت کرد.کتابهای مطوّل،حاشیه ملاعبدالله،شرح باب حادی عشر را نزد شیخ محمدعلی مدرس افغانی و سیدهاشم خوئی و شرح لمعه را در نزدشیخ علی پناه اشتهاردی و شیخ کریم ملاّئی تبریزی خواند. درس تفسیر قرآن را از آیات عظام دکتر صادقی طهرانی و جوادی آملی و دروس سطح عالی فقه و اصول را از بزرگانی همچون آقایان شیخ احمدپایانی،شیخ مصطفی اعتمادی، آقا سید رسول طهرانی و منطق و حکمت را نیز از آیت الله شیخ یحیی انصاری شیرازی و شیخ حسن مجد آموخت. درس خارج فقه و اصول را از محضر حضرات آیات شیخ جوادتبریزی،شیخ حسین وحیدخراسانی،شیخ حسین نوری،سیدموسی زنجانی،شیخ مسلم ملکوتی و شیخ جعفرسبحانی بهرهمندگردید.

فعالیت

درکنارتحصیل ازسال ۱۳۷۱ به تدریس ادبیات، معانی و بیان، منطق، فلسفه مقدماتی، فقه و اصول و سایر دروس سطوح عالی پرداخت. همچنین از سال ۱۳۶۶ تاکنون در عرصه تبلیغ به مناسبتهای مختلف در ۱۵ استان کشور به فعالیتهای تبلیغی وخدمات دراین وادی اشتغال داشته است.بالاخره در کنار این اشتغالات عمده ترین وقت خود را در عرصه پژوهش های علمی و تحقیقی در موضوعات مختلف دینی، تاریخی، تربیتی و اخلاقی- که بیشترین علاقه را داشت- صرف نمود. در این راستا، از رهنمودها و تشویق های استاد محمودمهدی پور به رهبرد حاصل تلاش های وی در قالب کتاب و مقاله، توسط ناشرین مختلف و یا در مطبوعات و رسانه های سراسری چاپ و منتشرشده است.

آثار

مهمترین موضوعات این آثار عبارتند از:سیره و سخن پیشوایان معصوم(ع)، مناسبتهای مذهبی، شرح حال شخصیت های تاثیر گذار در جهان اسلام، اندیشه های اهلبیت(ع) در مسائل اخلاقی، عقیدتی،تربیتی،سیاسی،فرهنگی و اجتماعی، مقالات قرآنی، یاران اهلبیت(ع)، خطبه‌ حضر‌ت‌ ز‌ینب‌ کبر‌ی‌ سلام‌ الله‌ علیها د‌ر‌ کو‌فه‌ و‌ شام‌ به همر‌اه ز‌ند‌گی نامه ،پیام ها و‌ فضائل، و‌یژگیهای امام حسین (ع) و غیره

telegram

همچنین ببینید

دکترمحمدرضا سنگری

تولد وتحصیلات دکتر محمدرضا سنگری، در سال ۱۳۳۳ در شوش دانیال، گذرنامه‌ی ورود به عالم ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.