خانه / احادیث / کربلا در نگاه معصومین / فضیلت زیارت کربلا نسبت به کعبه

فضیلت زیارت کربلا نسبت به کعبه

سَمِعْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ ع یَقُولُ لِرَجُلٍ مِنْ مَوَالِیهِ یَا فُلَانُ أَ تَزُورُ قَبْرَ أَبِی عَبْدِاللَّهِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(ع‏) قَالَ نَعَمْ إِنِّی أَزُورُهُ بَیْنَ ثَلَاثِ سِنِینَ أَوْ سَنَتَیْنِ مَرَّهً فَقَالَ لَهُ وَ هُوَ مُصْفَرُّ الْوَجْهِ أَمَا وَ اللَّهِ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَوْ زُرْتَهُ لَکَانَ أَفْضَلَ لَکَ مِمَّا أَنْتَ فِیهِ- فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَکُلُّ هَذَا الْفَضْلُ فَقَالَ نَعَمْ وَ اللَّهِ لَوْ أَنِّی حَدَّثْتُکُمْ بِفَضْلِ زِیَارَتِهِ وَ بِفَضْلِ قَبْرِهِ لَتَرَکْتُمُ الْحَجَّ رَأْساً وَ مَا حَجَّ مِنْکُمْ أَحَدٌ وَیْحَکَ أَمَا تَعْلَمُ- أَنَّ اللَّهَ اتَّخَذَ [بِفَضْلِ قَبْرِهِ‏] کَرْبَلَاءَ حَرَماً آمِناً مُبَارَکاً قَبْلَ أَنْ یَتَّخِذَ مَکَّهَ حَرَماً قَالَ ابْنُ أَبِی یَعْفُورٍ فَقُلْتُ لَهُ قَدْ فَرَضَ اللَّهُ عَلَى النَّاسِ حِجَّ الْبَیْتِ وَ لَمْ یَذْکُرْ زِیَارَهَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع فَقَالَ وَ إِنْ کَانَ کَذَلِکَ فَإِنَّ هَذَا شَیْ‏ءٌ جَعَلَهُ اللَّهُ هَکَذَا أَمَا سَمِعْتَ قَوْلَ أَبِی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ(ع) حَیْثُ یَقُولُ إِنَّ بَاطِنَ الْقَدَمِ أَحَقُّ بِالْمَسْحِ مِنْ ظَاهِرِ الْقَدَمِ وَ لَکِنَّ اللَّهَ فَرَضَ هَذَا عَلَى الْعِبَادِ أَ وَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ الْمَوْقِفَ لَوْ کَانَ فِی الْحَرَمِ کَانَ أَفْضَلَ لِأَجْلِ الْحَرَمِ وَ لَکِنَّ اللَّهَ صَنَعَ ذَلِکَ فِی غَیْرِ الْحَرَمِ. (کامل الزیارات، النص، ص: ۲۶۶-۲۶۷)

ابو القاسم جعفر بن محمّد بن قولویه القمى رحمه اللَّه علیه به ما خبر داد و گفت:

پدرم، و على بن الحسین و جماعتى از اساتیدم رحمه اللَّه علیهم از سعد بن عبداللَّه بن ابى خلف، از احمد بن محمّد بن عیسى از محمّد بن سنان، از ابى سعید قماط، وى مى‏گوید: عبداللَّه ابى یعفور گفت: از حضرت اباعبداللَّه علیه السّلام شنیدم که به شخصى از دوستانش فرمودند: فلانى به زیارت قبر ابى عبداللَّه الحسین علیه السّلام مى‏ روى؟ آن شخص گفت: بلى من هر سه سال یا دو سال یک مرتبه به زیارتش مى‏‌روم.

حضرت در حالى که صورتشان زرد شده بود فرمودند: به خدائى که معبودى غیر از او نیست، اگر او را زیارت کنى برتر است براى تو از آنچه در آن هستى! آن شخص عرض کرد: فدایت شوم آیا تمام این فضل براى من هست؟

حضرت فرمودند: بلى به خدا سوگند، اگر من فضیلت زیارت آن حضرت و فضیلت قبرش را براى شما باز گو کنم به طورى کلّى حجّ را ترک کرده و احدى از شما دیگر به حج نمى‏ رود، واى بر تو آیا نمى‏ دانى خداوند متعال بواسطه فضیلت قبر آن حضرت کربلا را حرم امن و مبارک قرار داد پیش از آنکه مکّه را حرم امن نماید؟

ابن ابى الیعفور مى‏ گوید: محضرش عرضه داشتم: خداوند متعال حج و زیارت بیت اللَّه را بر مردم واجب کرده ولى زیارت قبر امام حسین علیه السّلام را بر مردم واجب نکرده است پس چطور شما چنین مى‏ فرمائید؟

حضرت فرمودند: اگر چه همین طور است ولى در عین حال خداوند متعال فضیلت زیارت آن حضرت را این گونه قرار داده است. مگر نشنیده‏‌اى کلام امیرالمؤمنین علیه السّلام را که فرمودند: کف پا سزاوارتر است به مسح نمودن از ظاهر و روى پا ولى در عین حال حق تعالى مسح روى پا را بر بندگان واجب کرده است؟! و نیز مگر نمى‏ دانى اگر حق تعالى موقف (محلّ محرم شدن) به خاطر شرافتى که در حرم هست افضل و برتر بود ولى خداوند متعال آن را در غیر حرم قرار داده است.( کامل الزیارات / ترجمه ذهنى تهرانى، ص: ۸۱۱)

telegram

همچنین ببینید

کربلا و بیت المقدس‏

قال ابوعبدالله علیه السلام: الغاضریه تربه من بیت المقدس. (۶) امام صادق علیه السلام فرمود: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.