خانه / همراهان عاشورایی / امیری فیروزکوهی

امیری فیروزکوهی

شاعر بزرگ معاصر، استاد سید عبدالکریم امیری فیروزکوهی متخلص به«امیر» فرزند امیرعبدالله«منتظام الدوله» به سال۱۲۸۸ ه.ش. در دهکده‌ی فرح آباد فیروزکوه به دنیا آمد. وی پس از آموختن قرآن کریم و آشنایی با خواندن و نوشتن در سن ۷ سالگی به تهران آمد و تحصیلات ابتدایی را در مدرسه‌ی سیروس آغاز کرد و در مدرسه‌ی آمریکایی ادامه داد.

در سنین نوجوانی اولین اثر خود را که غزلی سیاسی درباره‌ی تغییر سلطنت و اوضاع مملکت در آن روز‌ها بود، در روزنامه‌ی« نسیم صبا» منتشر ساخت. بعد از کناره‌گیری از درس و مدرسه تا سال ۱۳۱۴ شمسی بیشتر اوقاتش به سرودن شعر و مصاحبت با شعرا و هنرمندان گذشت و از آن سال شوق و علاقه‌ی زیاد به تحصیل دانش به ویژه علوم ادبی در وی پدید آمد. در مدت چندین سال، ادبیات، منطق کلام، حکمت، فقه و اصول را نزد استادان بزرگی از جمله “شیخ عبدالنبی‌کجوری” فراگرفت.

استاد فقید بیشتر اوقات خود را به مصاحبت شاعران می‌گذرانید و خود نیز اشعار استوار و نغزی می‌سرود و از شعرای غزل سرای به نام معاصر است که به فارسی و عربی شعر سروده‌ است. شیوه‌اش در شعر، غزل سرایی بود و به سبک هندی شعر می‌سرود. شعرش از انسجام لفظ و مضامین لطیف و عالی مشحون است.

آثار علمی او عبارتند از: « مقدمه‌ی مبسوط بر دیوان صائب تبریزی» که تصحیح آن برای اولین بار به چاپ رسیده‌است. منظومه‌ای به نام« عفاف نامه»، حواشی و تعلیقات بسیار بر کتب کلامی و فلسفی و متون رجالی و ادبی، ترجمه‌ی« نفس المهموم» از محدث قمی، ترجمه‌ی « مکاتب نهج البلاغه»، دیوانش در دو مجلد که به کوشش دختر دانشمندش دکتر امیربانو( مصفّا) چاپ شده است. هم چنین مقالات متعدد تحقیقی و ادبی در روزنامه‌ها و مجلات از او به چاپ رسیده‌است.

امیری فیروزکوهی در مهرماه سال۱۳۶۳ پس از یک بیماری طولانی درگذشت.

 

                     

منبع: دانشنامه شعر عاشورایی/گردآوری: مرضیه محمدزاده

 

telegram

همچنین ببینید

صدیقه وسمقی

صدیقه وسمقی، فرزند خدابنده از شاعران برخاسته از درون انقلاب اسلامی است که با انقلاب ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.