خانه / ویژه ها / عزاداری‌ها باید یا با نماز شروع شود یا به نماز ختم گردد

عزاداری‌ها باید یا با نماز شروع شود یا به نماز ختم گردد

رئیس ستاد اقامه نماز کشور روز گذشته در نامه‌ای خطاب به مداحان نکاتی را در آستانه ماه محرم توصیه کرد که در صورت تامل در این مباحث، شرایط مجالس عزای سالار شهیدان به کلی دستخوش تغییر خواهد شد اما آیا روحیه تحول گرایی در این فضا نمایان خواهد شد؟

حجت الاسلام‌ و‌ المسلمین قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور روز گذشته در آستانه ماه محرم، در نامه‌ای خطاب به مداحان و نوحه سران مجالس عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) نکاتی را متذکر شد که در نوع خود نامه‌ای بسیار مهم و مصداق بارز تلاش برای افزایش بازدهی هیات‌های مذهبی بود.نماز، تفسیر قرآن و نهج البلاغه در بطن عزاداری امام حسین باشد

در این نامه تاکید شده که در مکتب پیامبر اخلاق و سعه صدر و وحدت و دوری از تفرقه مورد توجه است، در عزاداری‌ها نیز باید از هر حرکتی که سبب تفرقه، بداخلاقی، تبعیض، اسراف، آزار دیگران، تضییع حق همه اقشار شرکت کننده در عزاداری دوری شود اما آنچه در این نامه بیش از این مورد توجه قرار گرفته، اهمیت نماز و همچنین تدبر در هیات‌های مذهبی است.

قرائتی در این باره تاکید کرد: «با هیچ کتاب و نوار و فیلمی نمی‌توان در خیابان‌های نیویورک اقامه نماز کرد، ولی چند سالی است که شیعیان آمریکا در ایام عاشورا نماز ظهر عاشورا را در وسط خیابان می‌خوانند و این امام حسین علیه‌السلام است که در سایه عزاداری او این حرکات در سراسر جهان انجام می‌شود.

حماسه عاشورا باید بستری باشد که مردم با احکام دینی آشنا شوند، زیرا در حدیث می‌خوانیم ذکر مصیبت‌های امام حسین علیه‌السلام و یارانش سبب احیا و اقامه دین می‌شود، یعنی باید نماز و روزه و حج و خمس و زکات در سایه عزاداری زنده شود.

امام صادق علیه‌السلام در آستانه شهادت فرمود: اگر نماز ضایع و سبک شمرده شود، شفاعت اهل بیت علیهم‌السلام دریافت نمی‌شود.

عزاداری‌ها باید یا با نماز شروع شود یا به نماز ختم گردد.»

او البته بر ضروریات دیگری نیز تاکید ورزید، از جمله اینکه یک اسلام شناس از قرآن و احکام بگوید و در هر جلسه آیه‌ای از قرآن تفسیر شود، حکمتی از نهج البلاغه بیان شود بیشتر وقت منبر و مداحی با قرآن و حدیث و موعظه پر شود و در واقع بر پربار بودن مجالس امام حسین (ع) تاکید ورزید.

این نگاه ارزشمند از آن جهت حائز اهمیت است که اگرچه یاد حماسه بزرگ عاشورا و پیروزی خون بر شمشیر با اشک چشمان صدها میلیون شیعه جهان تازه می‌شود اما در عین حال امام سوم شیعیان در چنین جهادی حاضر شد تا پیام‌هایی روشن را در تاریخ ثبت کند و اگر عزاداری بدون درک این پیام‌ها باشد، صرفاً حالت شکلی به خود می‌گیرد و کارکردش را از دست می‌دهد.

امام حسین علیه‌السلام با اینکه می‌توانست نمازش را در درون خیمه و فرادا بخواند، مقابل چشم دشمن به جماعت آن هم با پرتاب ۳۰ تیر اقامه کرد تا این تاکید را داشته باشد که در هیچ شرایطی از نماز نکاهید و طبیعتاً مجالس عزای امام حسین نیز نباید تاثیر سویی در نماز صبح عزاداران واقعی به ویژه در شب‌های عاشورا و تاسوعا داشته باشد.

با این اوصاف انتظار می‌رود اندکی با تامل بیشتری در این زمینه عمل شود و شاهد تحول عمیق و ارتقای کارآمدی هیات‌های مذهبی باشیم؛ امری که ضرورتش غیرقابل چشم پوشی است و در مقطع مناسبی توسط رئیس ستاد اقامه نماز مورد تاکید قرار گرفته است.

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.