خانه / ویژه ها / صد و هجدهمین جلسه مرجع شناسی کتب عاشورایی

صد و هجدهمین جلسه مرجع شناسی کتب عاشورایی

همه ‌ی ائمه وجوب الموده هستند؛ یعنی واجب است دوستشان داشته باشیم یا به قول دیگر دوست داشتنی هستند. قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَی

 

صدو هیجدهمین جلسه منبع شناسی کتب عاشورایی با ادامه ی بررسی کتای دانشنامه امام حسین اثر محمد محمدی ری شهری چهارشنبه ساعت۱۹:۳۰ در سالن همایش کتابخانه علامه مخبر برگزار شد.

این جلسه با قرائت آیاتی از کلام الله و با مداحی مداح اهل بیت جناب آقای علؤ سپهری، به مناسبت شهادت امام محمدباقرادامه یافت. سپس دکتر سنگری باذکر دو روایت از امام محمدباقر(ع) بحث این جلسه را غاز کردند که به ذکر یکی از این روایات می پردازیم.

قال إمام الباقر محمد بن علی بن الحسین علیه السلام: ثلاث لا یزید الله بهن المرء المسلم الا عزا: الصفح عمن ظلمه واعطاء من حرمه و الصله لمن قطعه؛ سه چیز باعث می‏شود که خداوند عزت انسان مسلمان را افزایش دهد: گذشت از کسی که در حق او ستم روا داشته است و بخشیدن به کسی که او را محروم ساخته، و ارتباط [و رفت و آمد] با کسی که با او قطع رابطه نموده است.»

در این جلسه دکتر سنگری به فصل ویژگی ها و فضلیت های مشترک امام حسین(ع) با اهل بیت(ع) در کتاب دانشنامه امام حسین(ع) پرداخت.

در ابتدا ایشان چند نکته در باب ویژگی های اختصاصی حضرت اباعبدالله را ذکر کردند:

۱٫پدر امامان است؛ ادامه ی امامت در ذریه ی امام حسین(ع) است.

۲٫ سرور شهیدان است.

۳٫ تربتش برکاتی دارد که در تربت کس دیگری نیست.

۴٫ زیارتش برکاتی دارد که این برکات در زیارت هیچ کس دیگری نیست.

سپس ایشان برا اساس کتاب دانشنامه به ذکر شانزده ویژگی از ویژگی های مشترک امام حسین(ع) با سایر امامان را مطرح کرد که در ادامه به ذکر چند ویژگی می پردازیم:

  1. پاکی معنوی
  2. همه‌ی آنان و از جمله اباعبدالله راسخ در علم هستند. (وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ/ آل عمران ۷)
  3. همه ی ائمه مرجعیت علمی دارند. وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ إِلاَّ رِجالاً نُوحی‏ إِلَیْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ نحل/۴۳٫ در این قسمت در کتاب دانشنامه، آقای محمد محمدی ری شهری به ذکر سی روایت در این باره پرداخته است که مقصود از اهل ذکر در این آیه حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هستند.
  4. همه ‌ی ائمه وجوب الموده هستند؛ یعنی واجب است دوستشان داشته باشیم یا به قول دیگر دوست داشتنی هستند. قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَی/ شوری/۲۳٫ امکان ندارد کسی را دوست داشته باشیم و این دوست داشتن ما را به معرفت ایشان نرساند. یعنی مودت اهل بیت ما را به معرفت اهل بیت می رساند. و باعث می شود جلوه های رفتاری ایشان در ما نمایان شود. در این زمینه در این کتاب چهار روایت مطرح شده است که منظور از اهل مودت حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هستند.
  5. وجوب اطاعت هستند. یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ؛ نساء/۵۹ ای کسانی که ایمان آورده اید ، از خدا اطاعت کنید و از رسول و الوالامرخویش فرمان برید.

در پایان این جلسه دکتر سنگری به پاسخ به سوال حاضرین پرداختن.

در جلسه ی بعد که انشاءالله در محرم برگزار خواهد شد ایشان به ادامه ی بررسی این کتاب می پردازند.

 

telegram

همچنین ببینید

جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا

نام کتاب: جریان‌شناسی فکری معارضان قیام کربلا مؤلف: محمدرضا هدایت پناه محل نشر: قم ناشر: ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.